• <

Dominika Milion, Baltic Hub: dwutorowe myślenie o zrównoważonym rozwoju

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Dominika Milion, Baltic Hub: dwutorowe myślenie o zrównoważonym rozwoju

Z Dominiką Milion, dyrektorką ds. zrównoważonego rozwoju w gdańskim Baltic Hubie, podczas Kongresu Polskie Porty 2030 rozmawialiśmy m.in. o sposobach zmniejszenia emisji w terminalu.

Każda kolejna inwestycja implementowana w gdańskim Baltic Hubie jest przystosowana do aktualnych dla niej wymogów środowiskowych, ale załoga terminalu pracuje także nad dostosowaniem starszych elementów infrastruktury do wprowadzanych regulacji. Jednak to, jak rozumiane jest pojęcie niebieskiej gospodarki różni się w każdym porcie i w każdym terminalu. Jak mówi Dominika Milion, dyrektorka ds. zrównoważonego rozwoju, w Baltic Hubie rozumie się ją obecnie dwutorowo. 

– Kiedyś bardziej były to dla nas właśnie te zielone inwestycje i zrównoważony rozwój, ale odkąd opracowaliśmy naszą pierwszą strategię ESG, jest to również gospodarka obiegu zamkniętego, czyli takie mądre myślenie o odpadach i co można z nimi zrobić, ale też zielone inwestycje i redukcja śladu węglowego – tłumaczy.

Jednym z elementów obniżania śladu węglowego jest stosowanie elektrycznych maszyn terminalowych lub zasilanie ich niskoemisyjnym paliwem. 

– Na T3 są elektryczne suwnice, ale na terminalu T1, czyli tym najstarszym, wciąż mamy suwnice, które są zasilane dieslem. Wciąż cała flota sprzętów poruszających się po terminalu, nazywanych przez nas ciągnikami, to flota sprzętu zasilanego dieslem. Nasze działania dążące do tego, żeby te emisje były mniejsze, skupiają się na paliwach alternatywnych, testach HVO, które prowadzimy, a także testach ciągników elektrycznych – opisuje Dominika Milion.

Fot. Cezary Spigarski

Każde z testowanych rozwiązań ma swoje wady i zalety. Technologia niezbędna do elektryfikacji sprzętu terminalowego jest dostępna. Ciągniki terminalowe były w Baltic Hubie testowane również zimą, by sprawdzić ich możliwości przy niskich temperaturach. Elektryfikacja wymaga jednak dużych nakładów i inwestycji w infrastrukturę, a ponadto, w sieci musi być dostępna zielona energia. Jeśli chodzi natomiast o paliwa, to HVO, czyli syntetyczne, odnawialne paliwo, może być stosowane w sprzętach terminalowych w zasadzie od razu, ale problemem jest jego dostępność. 

Całą rozmowę z Dominiką Milion, dyrektorką ds. zrównoważonego rozwoju w Baltic Hub, przeprowadzoną podczas Kongresu Polskie Porty 2030, zobaczysz na GospodarkaMorska.tv oraz YouTube.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.