Stocznia Socarenam w Boulogne-sur-Mer była 18 września miejscem wyjątkowego wydarzenia. Od ceremonii cięcia blach rozpoczęła się budowa wyjątkowego okrętu patrolowego dla Francuskiej Administracji Morskiej, który otrzyma napęd wspomagany wiatrem. Ma to wprowadzić innowacje na rzecz ograniczania emisji CO2 w służbach morskich.
Za nami pierwszy etap regat Energa Nord Cup Gdańsk 2025, rozgrywanych na wodach Zatoki Gdańskiej w Górkach Zachodnich. W dniach 27–30 czerwca żeglarze rywalizowali podczas jednych z największych regat morskich w kraju. Mimo zmiennych i niełatwych warunków atmosferycznych, impreza, choć z opóźnieniem, wystartowała z pełnym żeglarskim rozmachem. Ze względu na sztormowe prognozy inauguracyjny, dziesiąty już wyścig Orvaldi B8 wystartował dopiero w sobotę.
Kobieca załoga Yacht Klub Polski Szczecin wygrała zakończone w Sopocie Dr Irena Eris Mistrzostwa Polski Kobiet w Żeglarstwie. Drugie miejsce zajęła drużyna The Barking Dogs Yacht Club Gdynia, a na najniższym stopniu podium stanęła warszawska załoga Sztorm Grupy. Po kolejne zwycięstwo w kategorii amatorek sięgnęły zawodniczki z YKP Szczecin 2, wyprzedzając YKP Rzeszów i YKP Warszawa.
Politechnika Morska w Szczecinie podpisała porozumienie o współpracy z Fundacją SAIL, właścicielem SAIL International School.
Odfjell poinformował o dobiegającym końca rejsie chemikaliowca Bow Olympus. Dzięki zastosowanym technologiom ukończył on niemal neutralny pod względem emisji CO2 rejs transatlantycki z wykorzystaniem żagli i biopaliwa, oszczędzając pięć ton paliwa każdego dnia.
Państwowa spółka energetyczna z Kataru pozyskała pierwszy z 12 zaplanowanych statków do transportu LNG, Al Tuwar. Ceremonia chrztu i przekazania gazowca odbyła się 17 kwietnia. Wydarzenie wpisuje się w wart miliardy dolarów rozwój katarskiej firmy w zakresie eksportu gazu do zagranicznych odbiorców.
Hiszpańska firma bound4blue poinformowała o zakończeniu instalacji czterech największych na świecie żagli ssących eSAILs zainstalowanych operacyjnie na statku handlowym – M/V Atlantic Orchard, czarterowanym przez Louis Dreyfus Company (LDC). Innowacyjne rozwiązanie wspierające napęd wiatrowy zostało zamontowane podczas planowego postoju dokowego w stoczni Astander w Santander, w ramach 10-letniego przeglądu klasy jednostki.
Firma zajmująca się wdrażaniem rozwiązań napędowych dla statków poinformowała, że przeprowadziła instalację czterech największych w swojej historii żagli (zwanych też żaglopłatami) dla statku czarterowanego przez Louis Dreyfus Company. Prace miały miejsce w stoczni Astander, mieszczącej się w hiszpańskiej miejscowości Santander.
Należący do firmy Odfjell chemikaliowiec Bow Olympus został wyposażony w żagle (określane też żaglopłatami), dostarczone przez Bound4blue. Dzięki nim statek ma wykonać rejs przez Atlantyk, która pozwoli udokumentować energooszczędność, dając wiele cennych informacji na temat wdrażania napędów wspomaganych wiatrem.
Wybory w Polskim Związku Żeglarskim to nie tylko zmiana na stanowisku prezesa, ale także decyzja o kierunku rozwoju polskiego żeglarstwa na kolejne lata. Jakie prawa mają członkowie Związku i kto podejmuje najważniejsze decyzje? Czy środowisko oczekuje kontynuacji, czy raczej reform? W rozmowie z Tomaszem Chamerą, wiceprezesem World Sailing i kończącym drugą kadencję Prezesem PZŻ, przyglądamy się kluczowym tematom, które zadecydują o przyszłości Związku.
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
Rosyjska Flota Pacyfiku ćwiczyła na Oceanie Indyjskim. Kreml szuka partnerów w Azji