W porcie Tanjung Pelepas w Malezji doszło do poważnego pożaru na pokładzie statku kontenerowego czarterowanego przez duńskiego giganta żeglugowego Maersk, a należącego do armatora Costamare. W wyniku zdarzenia zginęły 3 osoby, kolejne 3 zostały ranne.
W obliczu krytycznego braku miejsc hotelowych w Belém, gospodarz szczytu klimatycznego COP30, Brazylia ogłosiła ratunkowe rozwiązanie logistyczne: darmowe lub subsydiowane kajuty na dwóch luksusowych statkach wycieczkowych dla delegacji z mniejszych i biedniejszych państw.
Sekretarz stanu Jacek Czerniak uczestniczył 30 września 2025 r. w Konferencji Nasz Bałtyk. Wydarzenie, zorganizowane wspólnie przez komisarza ds. rybołówstwa i oceanów Castasa Kadisa oraz komisarz ds. środowiska Jessikę Roswall, odbyło się w Sztokholmie. Konferencja była okazją do wymiany doświadczeń służących wypracowaniu holistycznego podejścia do zarządzania ekosystemem Morza Bałtyckiego.
Dwa projekty flagowe: Mur Dronowy i Straż Wschodniej Flanki wymagają szczególnej pilności i powinny zostać zrealizowane bezzwłocznie w związku z naruszeniami przestrzeni powietrznej państw członkowskich - napisała Komisja Europejska w liście skierowanym do liderów krajów UE przed środowym szczytem.
Unia Europejska jest drugim co do wielkości importerem ropy naftowej drogą morską na świecie, po tym jak w 2022 r. na krótko wyprzedziła Chiny. Import drogą morską do wspólnoty wzrósł o 4,7% r/r do 472,4 mln ton w 2023 r., przy czym UE odpowiadała za 21,9% światowego importu ropy naftowej drogą morską. W 2024 r. import ropy do UE-27 wzrósł o 10% r/r do 396,8 mln ton, informuje Banchero Costa Research w najnowszym raporcie z września 2025 r.
Zakupy rosyjskiej ropy przez Indie wzrosły w sierpniu do 2 milionów baryłek dziennie, ponieważ rafinerie nadal priorytetowo traktują korzyści ekonomiczne przy podejmowaniu decyzji o zaopatrzeniu w surowiec do wyrobu produktów rafineryjnych – informuje Press Trust of India (PTI). Aż 38% z 5,2 miliona baryłek ropy naftowej importowanej dziennie przez morskie terminale paliwowe Indii w pierwszej połowie sierpnia pochodziło z Rosji – twierdzą analitycy Kpler.
Komisarz Unii Europejskiej ds. rybołówstwa i oceanów Costas Kadis odbył dwudniową wizytę w Polsce. Zapowiedział konferencję dotyczącą przyszłości środowiska i rybołówstwa na Bałtyku.
Chiny są największym morskim importerem ropy naftowej na świecie. W chińskich portach terminale paliwowe pracują na pełnych obrotach. Mimo importu rurociągowego transport ropy naftowej przez terminale paliwowe osiągnął rekordowe wskaźniki. Rafineria i przemysł chemiczny ChRL były źródłem popytu o największych wolumenach w okresie styczeń-lipiec 2025 r. Rurociągami z morskich terminali Chin przepompowano 22,5% ropy naftowej, która była przedmiotem handlu morskiego.
Ratownicy morscy pracujący w kurortach aglomeracji Lizbony oraz na innych kąpieliskach zachodniego wybrzeża Portugalii interweniowali w środę kilkaset razy wyciągając z wody lekceważących zakazy plażowiczów.
Indie stoją przed istotnym dylematem. Utrzymać import ropy naftowej i dobre stosunki handlowe ze Stanami Zjednoczonymi, to wyzwanie i wyższa szkoła jazdy na politycznej autostradzie. Eksporterzy z Indii muszą przyjąć do wiadomości, że prezydent USA Donald Trump zagroził nałożeniem wysokich ceł.
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
Rosyjska Flota Pacyfiku ćwiczyła na Oceanie Indyjskim. Kreml szuka partnerów w Azji