Nurkowie z minerzy z 12. i 13. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża brali udział, na przełomie września i października, w szeregu ćwiczeń międzynarodowych, pod auspicjami NATO. Pozwalało im to sprawdzić swoje umiejętności i kompetencje w zakresie działań podwodnych, jak zdobywać nowe doświadczenie i wymieniać się takowym w sojuszniczym gronie. W ostatnich tygodniach marynarze uczestniczyli w ćwiczeniach "Triton 2025" w Bułgarii i "Poseidon 2025" w Rumunii.
Koncern Saab podpisał kontrakt ze szwedzką Administracją Materiałów Obronnych (Försvarets Materielverk, FMV) na autonomiczne pojazdy podwodne (AUV) do misji przeciwminowych.
Zespół brytyjskich inżynierów z Portsmouth przeprowadził na wodach u południowych wybrzeży Anglii zakończony sukcesem pokaz nowego typu autonomicznej jednostki podwodnej, opracowanej do celów wojskowych. Jednostka o nazwie Herne, orkeślana jako bardzo duży autonomiczny pojazd podwodny (XLAUV), została skonfigurowana przez BAE Systems pod kątem umożliwienia siłom zbrojnym monitorowania i ochrony podwodnej infrastruktury na rozległych obszarach dna morskiego.
Agencja Uzbrojenia poinformowała 24 czerwca, że rozpoczyna wstępne konsultacje rynkowe w związku z zamówieniem na nowy okręt hydrograficzny dla polskiej Marynarki Wojennej pk. "Hydrograf". W związku z tym zostały opublikowane minimalne wymagania taktyczne, techniczne i funkcjonalne. Nowy okręt ma zastąpić dotychczas wykorzystywane dwie jednostki proj. 874, znajdujące się w służbie od 1982 roku.
RWE ogłosił 12 czerwca rozpoczęcie prac związanych z badaniem terenu pod budowę morskiej farmy wiatrowej Canopy u wybrzeży północnej Kalifornii. Jest to kluczowy kamień milowy w rozwoju pierwszej pływającej morskiej farmy wiatrowej RWE na skalę komercyjną. Planowany projekt o mocy 1,6 GW może potencjalnie zasilić 640 000 domów czystą morską energią wiatrową. Wykorzystując najnowocześniejszą technologię, projekt RWE Canopy ma zebrać dane o federalnym obszarze dzierżawy oraz znajdującym się między nim a brzegiem na wodach federalny
Turecka firma Aselsan pomyślnie przeprowadziła pierwsze, podwodne testy autonomicznego pojazdu podwodnego, który ma zrewolucjonizować pracę pod wodą. Ma być do użytku cywilnego jak i wojskowego. Wyniki mają być zadowalające.
System AUV 62-AT jest przeznaczony do zaawansowanego szkolenia w zakresie zwalczania okrętów podwodnych (ZOP), a jego pozyskanie ma przełożyć się na wzrost możliwości wspomagania procesu szkolenia oficerów i marynarzy odpowiedzialnych za tego typu działania w siłach polskiej Marynarki Wojennej. Wartość zamówienia wynosi ok. 70 mln koron szwedzkich netto (30 mln zł), a dostawa systemu zostanie zrealizowana w 2024 roku.
Szwedzki koncern otrzymał kontrakt od Marynarki Wojennej USA na półautonomiczny zdalnie sterowany pojazd Double Eagle (SAROV), które zostaną przekazane Siłom Morskim Kuwejtu. Podobne wyposażenie znajduje się na polskich niszczycielach min typu Kormoran II.
Agencja Uzbrojenia poinformowała o zawarciu z Saab Dynamics AB umowy na dostawę autonomicznego systemu treningowego AUV 62-AT do szkolenia w zwalczaniu okrętów podwodnych.
Wiceminister obrony narodowej Marcin Ociepa poinformował, że Marynarka Wojenna zamierza pozyskać dwa okręty rozpoznania radioelektronicznego Delfin. Umowa w tej sprawie jest procedowana.
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Sejm uchwalił ustawę rozszerzającą uprawnienia wojska i służb na Morzu Bałtyckim