Niedawno media zelektryzowała wiadomość, że do Gdańska Północną Drogą Morską dotarł chiński kontenerowiec. Niektórzy ogłosili to jako przełom w wykorzystaniu szlaków arktycznych w transporcie morskim. A trzeba podkreślić, że szlak arktyczny wykorzystywany jest od wielu lat do transportu towarów, a ropa i gaz płyną zbiornikowcami do państw Europy Zachodniej i innych krajów po dzień dzisiejszy.
Skrócenie trasy z Azji do Europy nawet o 40% nie sprawia, że Północna Droga Morska staja się globalnym szlakiem handlowym. Zamiast tego, arktyczne przejście jest strategiczną arterią dla rosyjskiej energii, a ryzyko geopolityczne skutecznie odstrasza światowych przewoźników od jego wykorzystania.
W niedzielę do gdańskiego portu zawinął pierwszy kontenerowiec, który pokonał trasę ekspresową z Chin do Europy. Szlak wiodący przez Przejście Północno-Wschodnie skraca czas transportu, w stosunku do tradycyjnych tras, a także omija regiony zagrożone piractwem i niestabilne politycznie.
W sobotę, 18 października, do Portu Gdańsk zawinie chiński kontenerowiec Istanbul Bridge. Jednostka testuje trasę tzw. Arktycznego Jedwabnego Szlaku – połączenia morskiego, które może znacząco przyspieszyć transport towarów z Chin do Europy.
Dania kupi 16 dodatkowych samolotów bojowych F-35, dokona też kolejnych inwestycji w obronność na Grenlandii – ogłosił w piątek wieczorem rząd w Kopenhadze po osiągnięciu porozumienia z opozycją.
W związku ze spotkaniem prezydentów Finlandii i USA doszło 9 października do podpisania spodziewanej od pewnego czasu umowy na dostarczenie przez fińskie stocznie 11 lodołamaczy na potrzeby US Coast Guard. Wart 6 mld dolarów kontrakt stanowi dowód przyjacielskich relacji obu państw, acz wskazuje się, że skorzysta na tym bardziej branża stoczniowa zagraniczna, a nie amerykańska, niejako wbrew zapowiedziom Donalda Trumpa odnośnie „przebudzenia krajowych stoczni”.
Pierwszego dnia targów Baltexpo 2025 odbyła Debata otwarcia pt. "Bezpieczeństwo morskie bezpieczeństwem państwa". W jej trakcie międzynarodowe grono panelistów rozmawiało na temat sposobów ochrony żeglugi, transportu i energetyki na morzu. Szczególnie istotnym zagadnieniem był rozwój polskiej Marynarki Wojennej i zadań przez nią wykonywanych. Poruszono tematy szczególnie interesujące opinię publiczną, czyli przebieg programów okrętowych "Miecznik i "Orka".
W 2025 roku antarktyczna pokrywa lodowa osiągnęła trzeci najmniejszy zasięg zimowego maksimum od początku satelitarnych pomiarów, czyli od 47 lat. Według najnowszych danych US National Snow and Ice Data Center (NSIDC), zimowy maksimum lodu morskiego na Antarktydzie wyniosło 17,81 mln km² (17 września 2025), co jest wartością aż o 900 tys. km² niższą od średniej z lat 1981-2010.
Tankowiec Lynx, o długości około 275 metrów, utknął w lodzie arktycznym podczas rejsu z Murmańska w Rosji do Chin. Od 14 września przez kilka dni statek był zablokowany. Jednostka nie posiada klasy lodowej.
W ramach rosyjskiego projektu skraplania gazu ziemnego Arctic LNG 2, zlokalizowanego na Półwyspie Gydanskim, uruchomiono drugi terminal załadunku gazu, co oznacza ważny krok w kierunku pełnej operacyjności instalacji mimo międzynarodowych sankcji.
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
ARP S.A. podpisało trzy listy intencyjne w sektorze defence. Celem wzmocnienie krajowego potencjału obronnego
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
Inwestycje wokół offshore mogą sięgnąć ok. 900 miliardów złotych - to trzykrotność całego projektu CPK
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek