Do ponad 20 mld USD do 2035 r. wzrośnie globalny rynek transportu morskiego w kontenerach chłodniach. Głównymi beneficjentami dynamicznie rozwijające się rynku globalnego są operatorzy z UE. Armatorzy europejscy zwiększają więc zdolności transportowe statków o miejsca na pokładach, ilość przyłączy dla kontenerów chłodni oraz oczywiście moc urządzeń zasilających. Również terminale kontenerowe wciąż zwiększają swoje zdolności obrotu kontenerami chłodniami.
Zgodnie z najnowszym raportem PortEconomics, analizującym wyniki 15 największych portów kontenerowych Unii Europejskiej w pierwszym półroczu 2025 roku, Port Gdańsk odnotował imponujący wzrost przeładunków o 20,5% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. To jeden z dwóch portów w UE, które osiągnęły dwucyfrowe tempo wzrostu.
Globalne przewozy kontenerowe bieżący rok rozpoczęły od trzęsienia, które zafundowały im Stany Zjednoczone zapowiadając, a następnie wprowadzając system wysokich taryf celnych na eksportowane towary. Spotkało się to z działaniami odwetowymi, co jeszcze bardziej studziło prognozy wolumenów na bieżący rok. Szczególnym celem wdrażanych regulacji były Chiny, z którymi Stany Zjednoczone notują wysoki deficyt handlowy w obrocie towarowym.
Statki zatruwają powietrze w miastach portowych. Rozwiązaniem jest elektryfikacja portów, jednak zaledwie cztery z 30 największych europejskich portów wybudowały większość potrzebnej infrastruktury.
Perspektywa dużych napięć w globalnej polityce handlowej determinowana działaniami Stanów Zjednoczonych zapowiada trudny rok dla światowego rynku kontenerowego, jednakże wyniki z pierwszego kwartału wskazują na znacząco odmienną sytuację. Uwzględniając największych graczy na trzech najważniejszych portowych, światowych rynkach kontenerowych: Chiny, Europę i Stany Zjednoczone widoczne są solidne wzrosty notowane w każdym z obszarów.
Hiszpania przeznaczyła w sobotę 1,6 mln euro na zbadanie możliwości połączenia Afryki z Europą podwodnym tunelem prowadzącym z Półwyspu Iberyjskiego do Maroka.
Opublikowany przez Actia Forum raport w ramach cyklu Port Monitor - „The annual results of the largest European container ports in 2024” pokazał, że w 2024 roku europejskie porty kontenerowe odnotowały wyraźne ożywienie, odbijając się po spadkach z roku 2023. Dziesięć największych europejskich portów kontenerowych obsłużyło w 2024 roku prawie 65 milionów TEU, co stanowi wzrost o 5,8% w porównaniu do 2023 roku.
Wolumen ubiegłorocznych światowych morskich przewozów kontenerowych szacowany jest na 168 mln TEU. Tym samym ubiegły rok można ocenić jako dobry dla sektora, bowiem ruch wzrastał w tempie około 5,3%. Pozwoliło to na uzyskanie historycznie najlepszych wyników w skali globalnej. Z przewozami związane są oczywiście usługi portów i terminali kontenerowych. W tym przypadku globalny rynek zbliżył się do poziomu 900 mln TEU przeładowanych w portach morskich świata.
Axpo zakończyło pierwszą dostawę skroplonego gazu ziemnego (LNG) dla MSC, światowego lidera w globalnej żegludze i logistyce, w porcie w Maladze. Jest to pierwsza operacja przeprowadzona za pośrednictwem czarterowanego przez Axpo małego statku LNG w Hiszpanii. Rośnie zapotrzebowanie na LNG jako czystszą i bardziej opłacalną alternatywę dla tradycyjnych paliw wykorzystywanych w sektorze morskim.
Cały świat w ubiegłym tygodniu emocjonował się „przejęciem Kanału Panamskiego od Chińczyków” przez Amerykanów. Jest to duże uproszczenie, gdyż chodzi o dwa z pięciu istniejących tam terminali, a szlak ten w dalszym ciągu będzie zarządzany przez władze Panamy. W powszechnym obiegu umknęła dość ważna informacja, że dzięki transakcji CK Hutchinson-konsorcjum BlackRock-TiL (Terminal Investment Limited) MSC, gigant branży żeglugowej, stanie się nr 1 wśród operatorów portowych na świecie.
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
Airmech Marine Equipment na targach METSTRADE 2025 – sukces, innowacje i nowe możliwości
Okręty podwodne mieczem sił morskich. Model odstraszania morskiego definiujący równowagę strategiczną
Ruszyła ogólnopolska kampania na rzecz offshore – Moc z Bałtyku
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Na plaży w Lipawie został znaleziony dron. Łotweskie wojsko go zidentyfikowało