Digitalizacja w branży morskiej ma miejsce od przynajmniej kilkunastu lat, ale nie we wszystkich zakamarkach sektora wygląda tak samo. Na dodatek wraz z ułatwieniami i usprawnieniami, przynosi zagrożenia i ograniczenia. O różnych aspektach cyfryzacji na morzu i w jego okolicach rozmawiali paneliści podczas tegorocznych targów BALTEXPO.
Transformacja cyfrowa nie omija sektora morskiego – a tempo jej wdrażania staje się jednym z kluczowych czynników konkurencyjności firm działających na morzu i lądzie. O tym, jak wygląda dziś cyfryzacja branży, jakie stoją przed nią wyzwania i gdzie napotyka bariery, rozmawiać będą eksperci podczas panelu dyskusyjnego „Digitalizacja branży morskiej”, organizowanego przez spółkę Enamor z Gdyni w ramach Targów BaltExpo 2025.
Alfa Laval otrzymała zamówienie na pierwszy na świecie system kotłów okrętowych przeznaczony do bezpiecznego spalania emisji amoniaku. Najnowsza innowacja dla floty czterech statków z napędem dwupaliwowym na amoniak, jest częścią wspólnego projektu rozwojowego z liderami branży i ma zostać dostarczona w latach 2027-2028. To kamień milowy w dziedzinie dekarbonizacji żeglugi morskiej.
RensenDriessen Shipbuilding & Shipbrokers wkracza na rynek głębokomorski, pośrednicząc w sprzedaży dwóch pełnomorskich tankowców do transportu LNG, o pojemności 20 000 m3. Statki dwupaliwowe, w pełni zgodne z normami IMO Tier III, zostaną zbudowane w wybranej chińskiej stoczni i dostarczone w 2027 roku.
Alfa Laval podpisała pierwszy kontrakt na dostawę systemu zasilania amoniakiem FCM Ammonia, umacniając swoją pozycję lidera w opracowywaniu rozwiązań służących dekarbonizacji przemysłu morskiego. System FCM Ammonia zostanie zainstalowany na siedmiu tankowcach LPG/amoniaku dla Tianjin Southwest Maritime.
Szwajcarska firma energetyczna WinGD ma zintegrować hybrydowe systemy zasilania i energii na czterech tankowcach o pojemności 113 600 DWT, wspomaganych wiatrem, budowanych dla Union Maritime Limited (UML). Umowa oznacza pierwszy raz, gdy rozwiązanie X-EL Integrated Energy firmy WinGD zostanie wdrożone z systemami napędowymi wspomaganymi wiatrem, zapewniając optymalne wykorzystanie mocy generowanej przez silnik główny i żagle na pokładzie.
Pierwszy silnik zasilany metanolem szwajcarskiej firmy WinGD ma zostać dostarczony do stoczni po przejściu testów fabrycznych i homologacyjnych. Dziesięciocylindrowy, 92-rdzeniowy silnik X-DF-M jest przeznaczony dla kontenerowca o pojemności 16 000 TEU i jest największym silnikiem zasilanym metanolem zbudowanym do tej pory.
Alfa Laval intensywnie pracuje nad dekarbonizacją przemysłu morskiego, aby osiągnąć cele zerowej emisji netto. Sektor morski, który odpowiada za prawie trzy procent globalnej emisji dwutlenku węgla, obserwuje pojawienie się nowego krajobrazu paliwowego, w którym amoniak ma stać się jednym z przyszłych niskoemisyjnych paliw z wyboru. Jako lider w zakresie wdrażania amoniaku, Alfa Laval ogłasza, że będzie gotowa dostarczyć swoje pierwsze systemy paliwowe dla statków napędzanych amoniakiem do końca 2025 roku.
Większość statków wykorzystuje silniki diesla do napędu i wytwarzania energii, a duże statki oceaniczne są zazwyczaj napędzane wolnoobrotowymi silnikami wysokoprężnymi. Badanie DNV wykazało, że 25 tys. największych statków, czyli 30% światowej floty, odpowiadało za 80% emisji CO2 – informują autorzy najnowszego raportu DNV Maritime Forecast To 2050.
15 marca do gdańskiego Baltic Hubu zawinął kontenerowiec OOCL Valencia. To jedna z najnowszych jednostek linii OOCL.
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
Airmech Marine Equipment na targach METSTRADE 2025 – sukces, innowacje i nowe możliwości
Okręty podwodne mieczem sił morskich. Model odstraszania morskiego definiujący równowagę strategiczną
Ruszyła ogólnopolska kampania na rzecz offshore – Moc z Bałtyku
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Na plaży w Lipawie został znaleziony dron. Łotweskie wojsko go zidentyfikowało