Im bliżej potencjalnej daty ogłoszenia oferenta, który dostarczy polskiej Marynarce Wojennej okręty podwodne w ramach programu „Orka”, tym pojawia się więcej informacji na temat propozycji. Nie brakuje też emocji. Wśród sześciu zainteresowanych podmiotów jest szwedzki koncern Saab, wspierany w tym względzie przez rząd w Sztokholmie i jak się teraz okazuje, także w… Londynie.
Szwedzki koncern Saab poinformował 13 października o otrzymaniu zamówienia od Szwedzkiej Agencji Zamówień Wojskowych (Försvarets MaterielVerk, FMV) na ostatnią fazę produkcji, a także dodatkowy zakres dostaw materiałów i usług dla dwóch okrętów podwodnych typu Blekinge (seria A26), wcześniej zamówionych przez Szwecję. Wartość zamówienia wynosi około 9,6 miliarda SEK, a większość dostaw jest planowana na lata 2026–2032.
Saab zawarł porozumienie (Memorandum of Understanding MoU) z Autocomp Management, polskim producentem zaawansowanych technologicznie systemów szkolenia dla sektora obronnego. Obie firmy mają współpracować jako potencjalni partnerzy w ramach programu „Orka”.
HG Solutions podpisała porozumienie z Saab dotyczące współpracy (Memorandum of Understanding) w ramach programu „Orka". Obie firmy współpracują od wielu lat przy programach okrętowych. Teraz swoje partnerstwo mają rozszerzyć, biorąc pod uwagę potencjał w dziedzinie okrętów podwodnych.
Posiedzenie rządu z dnia 17 września było wyjątkowe, jako że jednym z głównych tematów był stan prac nad pozyskaniem okrętów podwodnych nowego typu (OPNT) pk. „Orka”. Choć obrady nie przyniosły tak pokładanej nadziei w kwestii wyboru oferenta, który dostarczy wspomniane jednostki dla polskiej Marynarki Wojennej, jedynie potwierdzając zapowiedzi z zeszłego roku o „podjęciu ostatecznej decyzji”, tak wciąż pozostaje w entuzjastach iskierka nadziei, że w końcu dojdzie do przełomu.
Saab otrzymał kontrakt od Szwedzkiej Agencji Materiałowej (FMV, Försvarets MaterielVerk) na wyposażenie pięciu korwet typu Visby, które wchodzą w skład szwedzkich sił morskich (Svenska Masrinen). Otrzymają one system obrony powietrznej Sea Ceptor od MBDA. Modernizacja jest wyceniana na około 1,6 miliarda koron szwedzkich. Dzięki niej w zamierzeniu zostaną znacznie wzmocnione mozliwości tych okrętów w zakresie obrony przeciwpowietrznej tak znacznie Szwecji, jak i w ramach całego NATO.
Obietnica ministra obrony narodowej Władysława-Kosiniaka Kamysza, że jeszcze w 2025 roku zostanie wybrany oferent, który dostarczy Polsce nowe okręty podwodne, stale budzi emocje. Czołowe firmy z branży okrętowej, zainteresowane wzięciem udziału w programie, starają się zainteresować opinię publiczną swoją ofertą. Pochodzący ze Szwecji koncern Saab-Kockums zaprosił do swojej stoczni w Karlskronie polskich dziennikarzy, aby mogli zapoznać się z nią lepiej i na własne oczy zobaczyć stan prac nad najnowszymi okrętami podwodnymi typu
Szwedzki koncern poinformował 6 maja, że otrzymał zamówienie od Szwedzkiej Administracji Materiałów Obronnych (FMV) na dostawę lekkich torped (Saab Lightweight Torpedo, SLWT) i wyrzutni torped. Wartość zamówienia wynosi około 1,3 miliarda koron szwedzkich, a dostawy mają rozpocząć się w 2026 roku.
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Na plaży w Lipawie został znaleziony dron. Łotweskie wojsko go zidentyfikowało
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
ARP S.A. podpisało trzy listy intencyjne w sektorze defence. Celem wzmocnienie krajowego potencjału obronnego