Przemyt narkotyków stanowi jedno z najpoważniejszych wyzwań dla międzynarodowych służb. Obok szkodliwości tych substancji stanowią one istotne, niekiedy kluczowe źródło zarobków grup przestępczych. Przez nie są toczone konflikty między gangami, dochodzi do destabilizacji życia społecznego, a także dramatów wielu rodzin. Amerykańskie służby podkreślają, że cztery na pięć działek narkotyku, który trafia na czarny rynek, dociera do odbiorców drogą morską. Stąd rośnie nie tylko zaangażowanie sił morskich w walce z przemytem, ale też
29 maja 2025 roku załoga kutra USCGC Thetis Straży Przybrzeżnej USA rozładowała w porcie Everglades na Florydzie ponad 28 500 funtów (ok. 13 tys. kg) kokainy o szacunkowej wartości 211,3 mln USD. Narkotyki zostały przejęte podczas czterech akcji na wschodnim Pacyfiku. Operacje przeciwko przemytnikom przeprowadzone zostały przez załogę Thetisa oraz śmigłowca MH-65 Dolphin.
Rosyjski okręt podwodny B-265 Krasnodar wpłynął w środę w nocy na Morze Śródziemne razem z należącym do marynarki wojennej holownikiem ratowniczym Jewgienij Czurow - wynika z informacji portalu MarineTraffic, śledzącego żeglugę morską.
W ciągu kilku dni doszło do uszkodzenia dwóch kabli przesyłowych na Morzu Bałtyckim. W wyniku śledztwa jako podejrzanego wskazano chiński masowiec Yi Peng 3. Obecnie stoi on na kotwicy, na nieopodal duńskiego wybrzeża, na wodach międzynarodowych. Ma być strzeżony przez patrolowiec Marynarki Wojennej Danii,.
Dziś operatorzy transportu morskiego, gestorzy ładunków, operatorzy terminali i ich klienci muszą trzymać się za kieszenie. 2025 r. będzie kolejnym rokiem podwyżek w transporcie morskim. Powód jest istotny, bowiem armatorzy i operatorzy statków zapłacą 1,345 miliarda EUR kar w 2025 r. w ramach FuelEU. Obliczeń dokonano na podstawie analizy kondycji technicznej 13 tys. statków powyżej 5 tys. gt, które pływają do portów UE/EOG – alarmuje OceanScore, działająca w Hamburgu firma technologiczna.
Do Portu Wojennego Gdynia wszedł okręt badawczy typu Lapérouse, Thétis, wchodzący w skład francuskiej Marynarki Wojennej (Marine nationale). Wizyta miała charakter roboczy i służyła odpoczynkowi załogi oraz uzupełnieniu zapasów. Obecność jednostek morskich państw NATO w polskich portach służy potwierdzeniu ich znaczenia dla działań sojuszniczych oraz utrzymywania bezpieczeństwa na Bałtyku.
Od kilku lat EMSA (European Maritime Safety Agency) wykorzystuje drony do wspierania urzędów morskich w monitorowaniu emisji ze statków. Niedawno uruchomiono takie wsparcie administracji francuskiej na wybrzeżu Morza Śródziemnego. Ale nie tylko monitoring emisji statków jest celem działań będących w dyspozycji EMSA śmigłowców i dronów.
Stocznia St Johns Shipbuilding z Florydy rozpoczęła budowę statku do transportu załogi. To efekt gwarantowania interesów amerykańskiego przemysłu stoczniowego wynikającego z ustawy Jones Act. Statek będzie bowiem obsługiwał morską farmę wiatrową Vineyard Wind 1 na Atlantyku.
W piątek z jednostki Straży Przybrzeżnej USA Thetis wyładowano na nabrzeże w Miami na Florydzie kokainę o wartości prawie 100 milionów dolarów.
Flota zaawansowanych technologicznie, wyspecjalizowanych dronów zostanie wykorzystana do monitorowania emisji ze statków handlowych na Morzu Bałtyckim.
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
Rosyjska Flota Pacyfiku ćwiczyła na Oceanie Indyjskim. Kreml szuka partnerów w Azji