• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Kolejny francuski okręt z wizytą w Gdyni. Tym razem to FS Thétis (A 785)

Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Kolejny francuski okręt z wizytą w Gdyni. Tym razem to FS Thétis (A 785)

Partnerzy portalu

Fot. MW Francji

Do Portu Wojennego Gdynia wszedł okręt badawczy typu Lapérouse, Thétis, wchodzący w skład francuskiej Marynarki Wojennej (Marine nationale). Wizyta miała charakter roboczy i służyła odpoczynkowi załogi oraz uzupełnieniu zapasów. Obecność jednostek morskich państw NATO w polskich portach służy potwierdzeniu ich znaczenia dla działań sojuszniczych oraz utrzymywania bezpieczeństwa na Bałtyku.

Na Morzu Bałtyckim działa wiele okrętów państw NATO, a obecnie ma to związek z prowadzonymi największymi ćwiczeniami w największych ćwiczeniach NATO od czasu Zimnej Wojny, pk. "Steadfast Defender-24". Obok jednostek stricte bojowych takich klas jak fregata, korweta czy okręt bojowych, nie brakuje też licznych pomocniczych, o innych zadaniach, lecz niemniej istotnych. Sam fakt, że francuska jednostka działa na Bałtyku wskazuje również, że interesy państwa, jak i zobowiązania sojusznicze wiążą się z wysyłaniem okrętów na inne akweny niż macierzysty. W ubiegłym roku, w czerwcu, sił morskie Marine Nationale również przybywały do Gdyni, a najliczniejszą wizytą było wejście pięciu okrętów szkolnych typu Leopard z podchorążymi na pokładzie.

Okręt, który w sobotę, 23 marca, wszedł do Portu Wojennego Gdynia, jest jednostką określaną jako badawcza, eksperymentalna, a także przeciwminowa, co wynika z nietypowości jej przeznaczenia. Okręt został zbudowany we francuskiej stoczni w Lorent, należącej do DCNS (obecnie Naval Group) w latach 1986-1988. Należy do serii pięciu jednostek typu Lapérouse, budowanej w latach 1985-1991. Choć pierwotnie powstawały jako hydrograficzne, to dwie z nich zostały zmodernizowane do nowych funkcji. Thétis (trzeci w serii) stał się okrętem eksperymentalnym, przeznaczonym do testowania wyposażenia przeciwminowego oraz funkcji jednostki dowodzenia obroną przeciwminową (podobnie jak polski okręt ORP Kadm. Xawery Czernicki), natomiast najmłodszy Arago (P675) to patrolowiec. Francuskie władze planują modernizację także pozostałych jednostek tej serii. W latach 2025-2026 mają zostać dozbrojone.

Okręt, który zacumował w Gdyni, jest również przeznaczony do wspierania działań innych okrętów przeciwminowych oraz działań płetwonurków z jednostek specjalnych i nurków-minerów. Ma 59 metrów długości i 1050 ton maksymalnej wyporności. Jego załoga liczy 38 oficerów i marynarzy, jednocześnie może zabrać na pokład 10 osób dodatkowego personalu w zależności od celów misji. Osiąga prędkość 15 węzłów, a zasięg wynosi 6 000 mil morskich (przy prędkości 12 węzłów). W skład napędu wchodzą dwa silniki wysokoprężne SACM-Wärtsilä UD 30V12M6 o mocy 955 kW każdy, dwa silniki elektryczne, dwie śruby o zmiennym skoku, a także ster strumieniowy o mocy 147 kW. W swoim wyposażeniu posiada radar Decca, pojazdy bezzałogowe Saab Double Eagle (podobnie jak polskie niszczyciele min typu Kormoran II), sonary holowane TSM 2022 Mk3 oraz bezzałogowy dron podwodny GESMA Redemor. Uzbrojenie stanowią dwa karabiny maszynowe WKM Browning M2HB kal. 12,7 mm.

FS Thétis to drugi okręt sił morskich Francji, który wszedł w macu do gdyńskiego portu. Od 13 do 15 marca również w Porcie Wojennym Gdynia cumowała francuska fregata przeznaczona do zwalczania okrętów podwodnych, FS Aquitaine (D650). Była to dla niej również okazja do uzupełnienia zapasów i odpoczynku załogi podczas trwających ćwiczeń pk. "Steadfast Defender-24".

Fot. MW Francji

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.