Im bliżej potencjalnej daty ogłoszenia oferenta, który dostarczy polskiej Marynarce Wojennej okręty podwodne w ramach programu „Orka”, tym pojawia się więcej informacji na temat propozycji. Nie brakuje też emocji. Wśród sześciu zainteresowanych podmiotów jest szwedzki koncern Saab, wspierany w tym względzie przez rząd w Sztokholmie i jak się teraz okazuje, także w… Londynie.
W czasie rejsu GospodarkaMorska.pl można było się przekonać, że touroperatorzy do Sztokholmu kierują z chęcią statki pasażerskie. Zarząd portu w Sztokholmie ogłosił, że uruchomił dwa przyłącza zasilające z lądu dla statków pasażerskich. W 2025 r. 30% więcej pasażerów niż przed rokiem i ponad 100% niż w 2021 r. Od 2025 r. terminal pasażerski w Sztokholmie zapewnia turystom morskim odwiedziny przez cały rok.
Unia Europejska intensywnie wdraża systemy OPS (Onshore Power Supply), umożliwiające zasilanie statków energią elektryczną bezpośrednio z nabrzeża podczas postoju w porcie. OPS pozwala na wyłączenie statkowych agregatów spalinowych, co znacząco redukuje emisję CO₂, tlenków azotu i siarki oraz hałas w centrach portowych. Polskie rozwiązanie technologiczne w tym zakresie jest już gotowe.
Choć jeszcze kilka lat temu na Gotlandii nie było żadnego szwedzkiego żołnierza, w tym roku na tej strategicznie ważnej wyspie na środku Bałtyku stacjonuje 400 wojskowych, a przeszkolonych zostanie 300 poborowych. Inwestycje Sztokholmu zapoczątkowała rosyjska pełnowymiarowa agresja na Ukrainę.
Viking Line poinformował, że przygotowuje się do uruchomienia całkowicie zeroemisyjnej usługi na trasie między Helsinkami a Tallinem. Ma to być dowód na to, że na dłuższych trasach można uruchomić zielony korytarz morski przez Zatokę Fińską. Przypomnijmy, że w Finlandii na krótszych trasach pływają promy elektryczne zaprojektowane w Polsce i zbudowane w stoczni CRIST promy elektryczne.
W centrum Sztokholmu do bałtyckich cieśnin w ciągu kilku minut trafiło w poniedziałek 10 tys. młodych ryb łososiowatych, a łącznie w ostatnich dniach do morza wypuszczono 150 tys. pstrągów i troci wędrownych. Turyści będą mogli je łowić bez zezwolenia.
Niedawno Cruise Baltic i Cruise Norway ogłosiły ponowne uruchomienie zaktualizowanego Itinerary Planner (Planera Tras Rejsów Statków Pasażerskich). Itinerary Planner to cyfrowe narzędzie zaprojektowane, aby pomóc operatorom cruisów w planowaniu tras, dostarczając informacji o dostępności portów i kluczowych danych portowych w regionie Morza Bałtyckiego i Norwegii. Na mapie turystycznej Cruise Baltic i Cruise Norway znalazł się jedynie Gdańsk. Rosną szanse Trójmiasta i Pomorza. Ale trzeba na nie zapracować.
W Sztokholmie pojawiło się rozwiązanie mające na celu redukcję emisji CO2 z transportu publicznego. Mowa o elektrycznym promie Candela P-12, który dosłownie unosi się nad wodą. Nowoczesna jednostka nie tylko eliminuje emisje, ale również znacząco skraca czas podróży – dystans 15 kilometrów do Ratusza Miejskiego pokonuje w zaledwie 30 minut.
Prokuratura w Sztokholmie poinformowała w niedzielę wieczorem o wszczęciu śledztwa w związku z możliwym wystąpieniem sabotażu na Morzu Bałtyckim, a także o zajęciu statku podejrzanego o uszkodzenie podmorskiego kabla między Szwecją a Łotwą.
Szwecja ściśle współpracuje z Łotwą i NATO w sprawie uszkodzonego kabla na Bałtyku - zapewnił w niedzielę premier tego kraju Ulf Kristersson. Według szwedzkiej marynarki wojennej incydent jest obecnie badany.
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Sejm uchwalił ustawę rozszerzającą uprawnienia wojska i służb na Morzu Bałtyckim