Unia Europejska intensywnie wdraża systemy OPS (Onshore Power Supply), umożliwiające zasilanie statków energią elektryczną bezpośrednio z nabrzeża podczas postoju w porcie. OPS pozwala na wyłączenie statkowych agregatów spalinowych, co znacząco redukuje emisję CO₂, tlenków azotu i siarki oraz hałas w centrach portowych. Polskie rozwiązanie technologiczne w tym zakresie jest już gotowe.
Jak podkreśla dr inż. Marcin Parchomiuk, zastępca Dyrektora ds. Badawczych Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytutu Elektrotechniki w Polsce mamy opracowaną technologię zasilania statków "z brzegu". Co więcej, w Porcie Gdynia, przy współudziale spółki Apator prowadzone były testy rozwiązania. I jest ono gotowe do zastosowania. Potrzebne są jednak środki na wdrożenia i regulacje krajowe.
System OPS (Onshore Power Supply – zasilanie statków z lądu) działa już w Porcie Gdynia. Pierwszy taki system w Polsce powstał w Publicznym Terminalu Promowym w Porcie Gdynia w 2022 roku i umożliwia zasilanie statków promowych z nabrzeża energią elektryczną. System obsługuje statki z pokładową instalacją 11kV 50Hz/60Hz, a moc przyłącza wynosi 3,5 MW, co pozwala na szybkie ładowanie akumulatorów nawet dużych promów. Instalacja obejmuje kilka gniazd kablowych na nabrzeżu oraz specjalny żurawik mobilny do podłączania statku do sieci lądowej.
OPS działa w Europie w takich lokalizacjach jak Hamburg (Niemcy), Rotterdam (Holandia), Koper (Słowenia), Sztokholm (Szwecja). W Porcie Gdańsk system jest trakcie budowy i testowania dla promów i kontenerowców. Koszt realizowanych w Gdańsku projektów to blisko 300 mln zł, a zakończenie inwestycji przewidziano na koniec 2029 roku, tuż przed wejściem w życie nowych wymogów.
Wprowadzenie OPS jest skutkiem nowych unijnych regulacji – FuelEU Maritime i AFIR. Zgodnie z nimi, od 1 stycznia 2030 r. wszystkie statki pasażerskie oraz kontenerowe obsługujące największe porty TEN-T będą zobowiązane do korzystania z zasilania z lądu podczas postoju. Rozporządzenie obejmie strategiczne porty UE, a do roku 2050 system OPS stanie się standardem w całej europejskiej sieci portowej. Wdrożenie OPS to istotny krok w zielonej transformacji żeglugi oraz poprawie jakości życia w miastach portowych, wpisujący się w cele neutralności klimatycznej i zrównoważonego rozwoju transportu morskiego w całej Europie.
Marcin Parchomiuk ocenia też szanse na wdrożenie napędów jądrowych w żegludze. Jego zdaniem największą przeszkodą są koszty takich rozwiązań. Dopiero masowa produkcja mikroreaktorów mogłaby sprawić, że technologia będzie opłacalna. Natomiast niewątpliwa zaletą tych napędów jest ich zeroemisyjność.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął