• <

Port w Kilonii kończy budowę infrastruktury zasilania lądowego jako jeden z pierwszych portów na świecie

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Port w Kilonii kończy budowę infrastruktury zasilania lądowego jako jeden z pierwszych portów na świecie
Fot. Port Hamburg

Port morski w Kilonii zakończył ostatni etap rozbudowy systemu zasilania lądowego, stając się jednym z najnowocześniejszych portów w Europie pod względem dostaw bezemisyjnej energii dla żeglugi. Dzięki zakończonej inwestycji możliwe jest jednoczesne zasilanie do siedmiu statków pełnomorskich – w tym trzech wycieczkowców i czterech promów.

Nowa instalacja w terminalu Ostseekai umożliwia jednoczesne podłączenie dwóch statków wycieczkowych do energii z lądu, podczas gdy trzeci statek tego typu może korzystać z infrastruktury w terminalu Ostuferhafen. Zmodernizowana infrastruktura stanowi ostatni element rozbudowy, która czyni port w Kilonii jednym z największych ośrodków zasilania lądowego na świecie.

– Dzięki uruchomieniu drugiej instalacji w Ostseekai finalizujemy rozwój systemu shore power. Obecnie możemy zasilać siedem statków pełnomorskich zieloną energią jednocześnie. W ostatnich latach zainwestowaliśmy 50 mln euro w infrastrukturę zasilania lądowego, a już w 2024 roku udało się ograniczyć emisje statków o 60 proc. Do 2026 roku chcemy, by 80 proc. wszystkich jednostek zawijających do Kilonii korzystało z energii z lądu – podkreśla dr Dirk Claus, dyrektor zarządzający SEEHAFEN KIEL GmbH & Co. KG.

Nowa instalacja w Ostseekai o parametrach 16 MVA, 50/60 Hz, 6,6/11 kV stanowi rozszerzenie istniejącego od 2021 r. systemu o tej samej mocy. Dzięki temu dwa wycieczkowce cumujące jednocześnie w terminalu mogą równolegle korzystać z zasilania lądowego. Inwestycja została zrealizowana od listopada 2024 r. do września 2025 r. przy współpracy firm PowerCon, Siemens, Inros Lackner i Stemmann. Projekt uzyskał wsparcie finansowe rządu federalnego, kraju związkowego Szlezwik-Holsztyn oraz Unii Europejskiej.

Współpraca z armatorami


Kilonia była jednym z pierwszych portów w Europie, które wdrożyły dostawy energii z lądu – początkowo dla promów Color Line (2019) i Stena Line (2021). W 2021 r. AIDAsol jako pierwszy statek wycieczkowy skorzystał z zasilania lądowego w porcie. Od tego czasu przeprowadzono szereg modernizacji technicznych, umożliwiających integrację statków z systemem.

Do 2024 r. z shore power w Kilonii korzystało już 24 różnych wycieczkowców, które łącznie zawinęły ponad 270 razy. W ubiegłym roku port dostarczył statkom około 10 mln kWh energii z lądu i spodziewa się podobnego wyniku także w obecnym sezonie, pomimo kilkutygodniowej przerwy związanej z pracami budowlanymi.

Zakończony projekt stanowi kluczowy krok w realizacji strategii dekarbonizacji. Port w Kilonii zakłada całkowitą eliminację emisji CO₂ najpóźniej do 2030 roku, wpisując się w europejskie cele transformacji energetycznej sektora morskiego.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.