Port morski w Kilonii zakończył ostatni etap rozbudowy systemu zasilania lądowego, stając się jednym z najnowocześniejszych portów w Europie pod względem dostaw bezemisyjnej energii dla żeglugi. Dzięki zakończonej inwestycji możliwe jest jednoczesne zasilanie do siedmiu statków pełnomorskich – w tym trzech wycieczkowców i czterech promów.
Nowa instalacja w terminalu Ostseekai umożliwia jednoczesne podłączenie dwóch statków wycieczkowych do energii z lądu, podczas gdy trzeci statek tego typu może korzystać z infrastruktury w terminalu Ostuferhafen. Zmodernizowana infrastruktura stanowi ostatni element rozbudowy, która czyni port w Kilonii jednym z największych ośrodków zasilania lądowego na świecie.
– Dzięki uruchomieniu drugiej instalacji w Ostseekai finalizujemy rozwój systemu shore power. Obecnie możemy zasilać siedem statków pełnomorskich zieloną energią jednocześnie. W ostatnich latach zainwestowaliśmy 50 mln euro w infrastrukturę zasilania lądowego, a już w 2024 roku udało się ograniczyć emisje statków o 60 proc. Do 2026 roku chcemy, by 80 proc. wszystkich jednostek zawijających do Kilonii korzystało z energii z lądu – podkreśla dr Dirk Claus, dyrektor zarządzający SEEHAFEN KIEL GmbH & Co. KG.
Nowa instalacja w Ostseekai o parametrach 16 MVA, 50/60 Hz, 6,6/11 kV stanowi rozszerzenie istniejącego od 2021 r. systemu o tej samej mocy. Dzięki temu dwa wycieczkowce cumujące jednocześnie w terminalu mogą równolegle korzystać z zasilania lądowego. Inwestycja została zrealizowana od listopada 2024 r. do września 2025 r. przy współpracy firm PowerCon, Siemens, Inros Lackner i Stemmann. Projekt uzyskał wsparcie finansowe rządu federalnego, kraju związkowego Szlezwik-Holsztyn oraz Unii Europejskiej.
Kilonia była jednym z pierwszych portów w Europie, które wdrożyły dostawy energii z lądu – początkowo dla promów Color Line (2019) i Stena Line (2021). W 2021 r. AIDAsol jako pierwszy statek wycieczkowy skorzystał z zasilania lądowego w porcie. Od tego czasu przeprowadzono szereg modernizacji technicznych, umożliwiających integrację statków z systemem.
Do 2024 r. z shore power w Kilonii korzystało już 24 różnych wycieczkowców, które łącznie zawinęły ponad 270 razy. W ubiegłym roku port dostarczył statkom około 10 mln kWh energii z lądu i spodziewa się podobnego wyniku także w obecnym sezonie, pomimo kilkutygodniowej przerwy związanej z pracami budowlanymi.
Zakończony projekt stanowi kluczowy krok w realizacji strategii dekarbonizacji. Port w Kilonii zakłada całkowitą eliminację emisji CO₂ najpóźniej do 2030 roku, wpisując się w europejskie cele transformacji energetycznej sektora morskiego.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął