Niedawno media zelektryzowała wiadomość, że do Gdańska Północną Drogą Morską dotarł chiński kontenerowiec. Niektórzy ogłosili to jako przełom w wykorzystaniu szlaków arktycznych w transporcie morskim. A trzeba podkreślić, że szlak arktyczny wykorzystywany jest od wielu lat do transportu towarów, a ropa i gaz płyną zbiornikowcami do państw Europy Zachodniej i innych krajów po dzień dzisiejszy.
Władze Kanady ogłosiły 20 września plany związane z rozwojem energetyki odnawialnej na morzu. Inwestycje związane z tym sektorem, biorąc pod uwagę położenie kraju, ilość akwenów i warunki pogodowe, mają zapewnić krajowi zaspokojenie potrzeb na energię, jednocześnie wpisując się w trend ograniczania emisji CO2. W ten sposób ten drugi co do wielkości kraj świata ma zrealizować, zgodnie z zapowiadaną polityką, wizję stania się „globalnym supermocarstwem energetycznym”.
Rządy Kanady i prowincji Nowa Szkocja ogłosiły wyznaczenie czterech obszarów przeznaczonych pod rozwój morskich farm wiatrowych u wybrzeży prowincji. Będą to pierwsze farmy offshore w Kanadzie.
Departament Bezpieczeństwa Energetycznego i Net Zero (DESNZ) opublikował nowy raport na temat potencjału technologii energii odnawialnej w zakresie tworzenia krajowych miejsc pracy w Wielkiej Brytanii (Anglia, Szkocja i Walia). Nie dotyczy to Irlandii Północnej.
Dowcipy o skąpstwie Szkotów można włożyć między bajki. Przynajmniej jeśli chodzi o rozwój morskiej energetyki wiatrowej. Rząd Szkocji zobowiązał się do aktywnego wsparcia portów, producentów elementów farm wiatrowych oraz producentów wyposażenia infrastrukturalnego. 500 mln GBP zostanie przeznaczone w ciągu pięciu lat ma na rozwój krajowego łańcucha dostaw morskiej energetyki wiatrowej – informuje rząd Szkocji na swoim portalu.
Obecna sytuacja związana z ociepleniem klimatu oraz ostatnie wydarzenia geopolityczne wskazują na zwiększoną potrzebę rozwoju bezpieczeństwa - w tym bezpieczeństwa energetycznego. Aby jednak mogło ono wzrastać potrzebne jest stawianie na rozwój kadr. O tym i o innych tematach związanych z energetyką wiatrową w Polsce opowiedział dr inż. Mohammad Hossein Ghaemi z Politechniki Gdańskiej w wywiadzie udzielonym ZielonejGospodarce.pl.
Firma Caledonian Maritime Assets Limited (CMAL) poinformowała o wyborze oferenta, który zbuduje i dostarczy promy posiadające ekologiczne napędy. Zwycięzcą okazała się Remontowa Shipbuilding S.A. z siedzibą w Gdańsku. Wartość kontraktu to ok. 175 mln funtów. Choć jeszcze nie doszło do podpisania umowy, w Wielkiej Brytanii rozpoczęła się burzliwa dyskusja związana ze zleceniem dla zagranicznego podmiotu, a nie krajowego, w sytuacji poważnych problemów brytyjskiej branży stoczniowej.
Według nowego raportu Uniwersytetu Edynburskiego projekty w zakresie energii pływów morskich i fal w Wielkiej Brytanii mogą przynieść szkockiej gospodarce korzyści ekonomiczne przekraczające 8 mld funtów do 2050 roku.
Wprowadzone przez administrację Donalda Trumpa sankcję na Chiny, Kanadę i Meksyk nie pozostają bez echa. Sytuację komentują także przedstawiciele innych państw, a ekonomiści zwracają uwagę na możliwe reperkusje.
W Halifaksie w kanadyjskiej prowincji Nowa Szkocja rozpoczynają się prace nad budową pomnika Polskiej Marynarki Wojennej, który będzie upamiętniał udział polskich okrętów w Bitwie o Atlantyk – powiedział PAP konsul honorowy RP w Halifaksie Jan Skóra.
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?