Unia Europejska jest drugim co do wielkości importerem ropy naftowej drogą morską na świecie, po tym jak w 2022 r. na krótko wyprzedziła Chiny. Import drogą morską do wspólnoty wzrósł o 4,7% r/r do 472,4 mln ton w 2023 r., przy czym UE odpowiadała za 21,9% światowego importu ropy naftowej drogą morską. W 2024 r. import ropy do UE-27 wzrósł o 10% r/r do 396,8 mln ton, informuje Banchero Costa Research w najnowszym raporcie z września 2025 r.
W wyniku piątkowego ataku dronów Służby Bezpieczeństwa Ukrainy (SBU) na rosyjski port Primorsk nad Bałtykiem uszkodzono dwa tankowce tzw. floty cieni, Kusto i Cai Yun - poinformowała w sobotę agencja Reutera, powołując się na źródła w ukraińskich siłach zbrojnych.
– Pokonaliśmy rosyjski Port Primorsk i jesteśmy na drugim miejscu na Bałtyku w przeładunkach ogółem. Udało nam się też utrzymać pierwsze miejsce w przeładunkach kontenerów. Absolutnie rekordowy był lipiec - padło historyczne 5,8 mln ton miesięcznie. Mamy realną szansę zakończyć ten rok na poziomie ponad 60 mln ton – wyjaśnia Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.
Największy polski port w I kwartale 2022 wyprzedził dwa porty rosyjskie (Port Primorsk i St. Petersburg) i awansował na drugie miejsce w rankingu portów bałtyckich pod względem przeładunków ogółem.
Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk został odznaczony przez Prezydenta RP Andrzeja Dudę, Złotym Krzyżem Zasługi. Ten wyjątkowy order nadawany jest osobom, które swoją działalnością wyróżniły się w pracy dla kraju i społeczeństwa. Na wniosek Wojewody Pomorskiego Dariusza Drelicha za zasługi w działalności społecznej, za wkład w rozwój polskiej gospodarki morskiej Złotym Krzyżem Zasługi odznaczeni zostali również: Pani Dorota Arciszewska-Mielewczyk Prezes Polskich Linii Oceanicznych oraz Pan Andrzej Madejski obecnie Prezes Polskiej
Port Gdańsk zamyka I kwartał nie tylko awansem na I miejsce w rankingu kontenerowym, ale także utrzymuje podium wśród wszystkich portów na Bałtyku. To bardzo dobry kwartał, po którym udało się osiągnąć łącznie 13,3 mln ton przeładowanych towarów.
Stałą tendencją od co najmniej dekady była obecność trzech portów rosyjskich na bałtyckim podium (Port Ust Ługa, Port St. Petersburg i Port Primorsk). W styczniu 2021 roku po raz pierwszy nastąpiła zmiana sił na Bałtyku. Port Gdańsk awansował na trzecią pozycję osiągając wynik 4,6 mln ton przeładunków, co oznacza wzrost o 8,8% w porównaniu ze styczniem 2020 roku.
Analiza wielkości przeładunków portowych wskazuje, że Bałtycki rynek transportu morskiego odnotował w ubiegłym roku niewielki spadek wolumenu (-0,2%), co przełożyło się na obroty wynoszące szacunkowo 931,2 mln ton. Na wynik ten złożyły się z jednej strony przyrosty w portach rosyjskich (+4,1%), a z drugiej spadki w portach krajów członkowskich Unii Europejskiej (-1,7%).
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”