Do bazy morskiej w belgijskim Zeebrugge przybył 3 listopada pierwszy okręt przeciwminowy serii znanej jako typ City, przyszły BNS Oostende (M940). To pierwsza z serii dwunastu jednostek, które wejdą w skład flot Belgii i Holandii, zwiększając zdolności obu państw w zakresie bezpieczeństwa morskiego oraz wykorzystania innowacji w tym zakresie.
Najnowsza edycja operacji „Open Spirit” na Morzu Bałtyckim była przypomnieniem, że Litwa Łotwa i Estonia zmagają się z ciągłym zagrożeniem w postaci min morskich, bomb i innych obiektów niebezpiecznych z czasów II wojny światowej. Do tego dochodzą nowe zagrożenia stwarzane przez Rosję i inne siły, czego dowodem są akty sabotażu podwodnej infrastruktury krytycznej. Państwa bałtyckie w muszą się mierzyć z starzejącym się potencjałem do walki przeciwminowej, stąd coraz bardziej przebija się potrzeba wymiany okrętów.
Francuska stocznia w Lorient była miejscem wodowania trzeciego z sześciu zaplanowanych okrętów przeciwminowych określanych jako typ City, które wejdą w skład Morskiego Komponentu Belgii (Marinecomponent/Composante marine). Jest to kolejna jednostka z międzynarodowej serii, która ma wzmocnić potencjał krajów Beneluksu, za których budowę odpowiada Naval Group.
Naval Group poinformował, że w morze pierwszy raz wyszedł nowy okręt przeciwminowy dla Królewskiej Marynarki Wojennej Holandii (Koninklijke Marine). Przyszły HNLMS jest Visslingen drugą jednostką z belgijsko-holenderskiej serii rMCM (Replacement Mine CounterMeasure), mającej zapewnić zwiększenie zdolności flot obu państw w zakresie ochrony infrastruktury krytycznej na morzu i neutralizowania obiektów niebezpiecznych pod wodą.
Rozwijany przez Belgię i Holandię program modernizacji sił przeciwminowych (rMCM) został wzmocniony przez oficjalne dołączenie do niego Francji. Dzięki temu te kraje mają wzmocnić swoje zdolności w zakresie zwalczania zagrożeń znajdujących się pod wodą, a także chronić infrastrukturę krytyczną.
Na terenie rumuńskiej stoczni w Giurgu odbyła się 15 stycznia br. uroczystość położenia stępki pod nowy okręt przeciwminowy dla Komponentu Morskiego Belgii. Jest to część dużego, belgijsko-holenderskiego przedsięwzięcia, związanego z modernizacją sił morskich państw Beneluksu. Głównym wykonawcą tego jak i pozostałych jednostek dla Belgii jest francuski podmiot stoczniowy Piriou Concarneau.
Od 17 lipca Królewska Marynarka Wojenna Holandii (Koninklijke Marine) intensywnie testuje drona USV90 (Unmanned Surface Vehicle 90) . Nowy pojazd ma stanowić nowy etap rozwoju sił morskich państwa w zakresie działań pomocniczych. Ma znaleźć się w wyposażeniu sił przeciwminowych. Przedsięwzięcie, jak wiele innych morskich prowadzonych przez Holandię, jest realizowane wspólnie z Belgią.
Pierwszy z nowej serii okrętów przeciwminowych powstających dla marynarek wojennych Belgii i Holandii wyszedł 17 lipca na próby morskie. Rozpoczyna to nowy etap wdrażania nowoczesnych jednostek przeznaczonych do zwalczania obiektów niebezpiecznych na morzu, wyposażonych w najnowsze rozwiązania technologiczne.
W Concarneau odbyła się 2 lipca tego roku ceremonia wodowania przyszłego Tournai (M941), trzeciego z dwunastu okrętów przeciwminowych w ramach belgijsko-holenderskiego programu rMCM. Wiąże się on z modernizacją i rozwojem zdolności przeciwminowych obu tych państw. Wodowanie zostało przeprowadzone przez Kership, głównego wykonawcę przemysłowego programu, w imieniu francuskiego stoczniowca Naval Group, będącego głównym podmiotem odpowiedzialnym za to przedsięwzięcie.
Holenderska minister obrony Kajsa Ollongren i jej belgijska odpowiedniczka Ludivine Dedonder podpisały 22 czerwca br. dokument potwierdzający zakup czterech nowych fregat zwalczania okrętów podwodnych (Anti-Submarine Warfare, ASW), po dwie fregaty dla każdej marynarki wojennej.
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO