• <
PGZ_baner_2025

Belgia, Francja i Holandia łączą siły w zakresie rozwoju broni przeciwminowej

28.02.2025 20:57 Źródło: Ministerstwo Obrony Belgii
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Belgia, Francja i Holandia łączą siły w zakresie rozwoju broni przeciwminowej
Fot. Ministerstwo Obrony Belgii

Rozwijany przez Belgię i Holandię program modernizacji sił przeciwminowych (rMCM) został wzmocniony przez oficjalne dołączenie do niego Francji. Dzięki temu te kraje mają wzmocnić swoje zdolności w zakresie zwalczania zagrożeń znajdujących się pod wodą, a także chronić infrastrukturę krytyczną. 

Trzy państwa podpisały 20 lutego formalne pismo przyznające Francji sublicencję w związku z rozwijanym programem okrętów przeciwminowych. Daje to im wszystkim równe prawa do projektu opracowanego przez Naval Group w ramach tego przedsięwzięcia. Oznacza to, że obecnie budowane dla Belgii i Holandii okręty będą powstawać także na potrzeby Marynarki Wojennej Francji (Marine nationale). Dzięki temu trzy kraje mają dysponować podobnymi platformami do działań w zakresie zwalczania zagrożeń minowych na morzu.

– Podpisanie umowy oznacza początek ambitnej i przyszłościowej współpracy. Przypomina nam to, że jedność i współpraca są naszymi największymi atutami w stawianiu czoła nowym i złożonym wyzwaniom. Pracując razem, zapewniamy, że nasze marynarki wojenne pozostaną w czołówce pod względem zdolności do zwalczania min, gotowe do ochrony naszych interesów morskich i interesów naszych sojuszników. Ta współpraca jest mnożnikiem siły. Razem możemy osiągnąć znacznie więcej, niż kiedykolwiek moglibyśmy indywidualnie – podkreślił gen. bryg. pil. Frédéric Dupuis, szef Działu Zamówień Publicznych w belgijskim resorcie obrony.

Porozumienie przewiduje również ustanowienie Komitetu Wykonawczego jako najwyższego organu wykonawczego i decyzyjnego w celu realizacji umów. Tego samego dnia oficjalnie spotkał się on w Królewskiej Szkole Wojskowej (Koninklijke Militaire School, KMS), aby oficjalnie rozpocząć swoją pracę.

Belgijski resort obrony podkreślił, że współpraca jest efektem zrozumienia, z jakimi zagrożeniami mierzą się obecnie siły morskie. Stąd obok rozwijania własnych zdolności kluczowa jest też współpraca międzynarodowa, a tę skutecznie można osiągnąć dzięki rozwijaniu podobnych zdolności. Belgia od lat rozwija podobne partnerstwo z Holandią, łącząc działania z jej marynarką wojenną, wykorzystując fakt braku bariery językowej. Oba kraje posiadają także fregaty tej samej serii i w przyszłości ich następcy mają powstawać na podobnych zasadach.

Program rMCM jest ważnym elementem europejskiej współpracy obronnej. Ma on demonstrować zdolność państw europejskich do współpracy i dzielenia się rozwiązaniem, które ma stać się punktem odniesienia w zakresie środków przeciwminowych, nie tylko dla belgijskiej, holenderskiej i francuskiej marynarki wojennej, ale także dla innych, partnerskich marynarek wojennych w Europie i na całym świecie. Kontrakt na realizację programu został przyznany belgijskiemu Naval & Robotics w 2019 roku. Jest to konsorcjum składające się z Naval Group i ECA Group, znane też jako Exail. Przewiduje on dostarczenie siłom morskim Belgii i Holandii dwunastu okrętów przeciwminowych, a także około stu dronów zintegrowanych z zestawem narzędzi do wyposażenia okrętów. 

Fot. Naval Group


Już wcześniej można było przewidzieć, że Francja postanowi wykorzystać zdolności stoczniowe w zakresie budowy okrętów przeciwminowych i sięgnąć po ofertę rodzimego koncernu. We wrześniu 2023 roku podpisano protokół ustaleń między Francją, Belgią i Holandią, umożliwiający pierwszemu z tych państw wykorzystanie projektu okrętów rMCM do wyposażenia francuskiej marynarki wojennej w sześć okrętów. Protokół ten miał na celu wzmocnienie współpracy poprzez promowanie synergii i wspólnych korzyści w odniesieniu do zdolności przeciwminowych poszczególnych krajów. Oprócz tego ma zwiększyć potencjał niderlandzkiego programu rMCM i SLAMF (Système de lutte anti-mines futur) oraz poprawę interoperacyjności tych trzech uczestniczących krajów.

Na ten moment zaplanowano łącznie 12 okrętów przeciwminowych, po sześć odpowiednio dla Belgii i Holandii. Potencjalnie kolejne sześć ma powstać także dla Francji. Aktualnie pierwszy z nich, zwodowany w marcu ub. r. belgijski Oostende (M940) bierze udział w próbach morskich, a dostarczenie do zamawiającego ma nastąpić jeszcze w tym roku. Jak zauważają komentatorzy, program zaliczył roczne opóźnienie z powodu kosztów oraz długości oczekiwania na wyposażenie okrętowe od dostawców. Również w 2025 roku do służby ma wejść holenderski Visslingen (M 840). Oznacza to, że prawdopodobnie co pół roku bandera będzie podnoszona na kolejnej jednostce, a wszystkie mają wejść do służby do 2030 roku. Zastąpią tym samym starsze, powoli wycofywane ze służby niszczyciele min typu Tripartite (Belgia) i Alkmaar (Holandia). Dwa z tej drugiej serii są aktualnie sposobione do przekazania Marynarce Wojennej Ukrainy, na podstawie umowy zawartej jeszcze w 2023 roku między władzami holenderskimi i ukraińskimi.

Długość okrętów przeciwminowych tej serii ma wynosić 82,3 metra, a wyporność 2 800 ton (dla porównania niszczyciele min typu Kormoran II mają długości 58,5 metra z pełną wypornością 900 ton). Osiągną prędkość do 15 węzłów. Załoga ma liczyć 33 marynarzy, z możliwością zwiększenia do 63 w zależności od celów misji. W skład uzbrojenia wejdą automatyczna armata Bofors 40 mm, karabiny maszynowe 7,62 mm MAG, armatka wodna i urządzenie dźwiękowe dalekiego zasięgu (Long Range Acoustic Device, LRAD). Każda z jednostek tej serii będzie posiadać zestaw bezzałogowych i autonomicznych dronów pływających i latających, a więc rozmieszczanych na wodzie, nad nią i pod nią. W ten sposób okręty i ich załogi nie będą musiały już wchodzić na obszar, na którym mogą znajdować się miny morskie lub inne niebezpieczne obiekty.

Oostende podczas prób morskich, fot. MW Belgii


Te specjalistyczne okręty przeciwminowe staną się pierwszymi, które będą w stanie zaokrętować i wypuścić wyjątkowo duże drony nawodne, o długości do 12 metrów i wadze 18 ton, a także podwodne i powietrzne, co ma dowodzić zdolności do działania w środowisku wielodomenowym. Jednostki będą wykorzystywać w pełni zautomatyzowany system do wykrywania, klasyfikowania i neutralizowania niebezpiecznych obiektów pod wodą, a także wytrzymywać podwodne eksplozje i posiadać bardzo niską sygnaturę akustyczną, elektryczną oraz magnetyczną, aby skutecznie wykonywać zadania zgodnie ze swoim przeznaczeniem.

nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.