W związku z informacją Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Agencji Uzbrojenia i Ministerstwa Obrony Narodowej, że do końca listopada zostanie podjęta decyzja w sprawie wyboru oferenta, który dostarczy okręty podwodne dla morskiego rodzaju sił zbrojnych, wzrosło zainteresowanie tematem. Nie brakuje tu także emocji. Do samego końca trwa rywalizacja sześciu podmiotów, starających się o pozyskanie historycznego kontraktu w ramach programu „Orka”.
W Porcie Gdańsk odbyła się ceremonia przekazania i podniesienia biało-czerwonej bandery na nowym holowniku, który dołączył do floty WUŻ Port and Maritime Services. Argo jest kolejną jednostką, która ma realizować zadania związane z obsługą działalności dynamicznie rozwijającej się infrastruktury portowej.
W Panama City na Florydzie miała miejsce uroczystość oddania do służby ostatniego okrętu rodzaju LCS (Littoral Combat Ship) typu Indpendence. USS Pierre (LCS 38) jest ostatnim z 19 jednostek w swojej serii, kończąc tym samym budzące kontrowersje przedsięwzięcie związane z ich powstawaniem. Pojawia się pytanie, jak długo wszystkie te jednostki pozostaną w służbie, biorąc pod uwagę plany rozwojowe US Navy.
Podpisanie nowelizacji ustawy o promowaniu wytwarzania energii w morskich farmach wiatrowych to bardzo pozytywny sygnał dla sektora offshore wind w Polsce. Dzięki wprowadzonym regulacjom inwestorzy zyskują większą przewidywalność, co jest kluczowe przy zaangażowaniu wielomiliardowych nakładów i skalowaniu projektów w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu kosztowym.
Tegoroczne targi BaltExpo 2025 obfitowały w zagadnienia militarne, co wynika z rosnącego zainteresowania bezpieczeństwem morskim, jak i wielką liczba przedsięwzięć na rzecz Wojska Polskiego, w tym i Marynarki Wojennej. Swoje stoiska miały czołowe koncerny z branży zbrojeniowej, które już realizują szereg programów, bądź starają się o ich pozyskanie. Szwedzki Saab zalicza się do obu tych grup.
Senat jednogłośnie przyjął ustawę o morskiej energetyce wiatrowej, otwierając tym samym nowy rozdział w historii polskiej energetyki. Polska jest też coraz bliżej pierwszej aukcji dla offshore wind - sektora, który z wizji przyszłości staje się realnym filarem krajowej gospodarki. Morska energetyka wiatrowa to dziś nie tylko źródło czystej energii, ale również potężny impuls rozwojowy dla przemysłu, portów i setek lokalnych przedsiębiorstw.
W dniach 14 – 16 października w Centrum Operacji Morskich – Dowództwie Komponentu Morskiego (COM – DKM) w Gdyni odbyła się międzynarodowa konferencja poświęcona powstaniu POLMARFOR. W 2028 roku, po przyłączeniu elementów międzynarodowych, przejmie ono odpowiedzialność za planowanie i kierowanie ćwiczeniami oraz operacjami NATO na Bałtyku stając się sojuszniczym dowództwem regionalnym Commander Task Force Baltic (CTF Baltic).
Na terenie Portu Gdańsk odbyła się konferencja prasowa ministra spraw zagranicznych, Radosława Sikorskiego oraz sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, wiceministra Arkadiusza Marchewki. Głównym tematem było bezpieczeństwo morskie oraz rola Morza Bałtyckiego dla polskiej gospodarki. Szczególną uwagę politycy poświęcili tu roli portów. Nie zabrakło tu jednak też innych tematów, w tym szczególnie komentowanego zatrzymania przez Izrael Global Sumud Flotilla z polskim posłem na pokładzie jednej z jednostek.
W Centrum Kultury Euroregionu Stara Rzeźnia w Szczecinie odbyła się, 29 września, konferencja pt. "Bezpieczny Tranzyt", poświęcona przyszłości logistyki polsko-ukraińskiej. Ta, z powodu wielu wyzwań i kontrowersji po agresji Rosji na Ukrainę w lutym 2022 roku, wymaga stworzenia planu działania, tak aby mogła się dalej rozwijać. Pozwoli to również jednocześnie wyciągać wnioski z dotychczasowych działań.
10 września br. w kilku językach opublikowano „Guidelines on Cooperation between Customs and Port Authorities”. Światowa Organizacja Celna (WCO) i Międzynarodowe Stowarzyszenie Portów i Przystani (IAPH) opublikowały zaktualizowany przewodnik na temat zasad metod współpracy między służbami celnymi a władzami portowymi i zarządami terminali oraz ich klientów.
"Flota cieni" jako zagrożenie dla bezpieczeństwa państw Europy Północnej - debata na AMW
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
Airmech Marine Equipment na targach METSTRADE 2025 – sukces, innowacje i nowe możliwości
Okręty podwodne mieczem sił morskich. Model odstraszania morskiego definiujący równowagę strategiczną
Ruszyła ogólnopolska kampania na rzecz offshore – Moc z Bałtyku
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju