Do Ukrainy dotarł pierwszy w tym roku, wyczarterowany przez Grupę Metinvest, statek z amerykańskim węglem koksującym. Masowiec Bison dostarczył 80 tys. ton węgla z należącego do Metinvest zakładu United Coal Company (UCC) zlokalizowanego w Stanach Zjednoczonych. Dostawa ma na celu wsparcie Grupy w zrównoważonej produkcji stali w Ukrainie po zawieszeniu działalności kopalni w Pokrowsku. Metinvest spodziewa się przyjąć jeden statek miesięcznie, aby pokryć część zapotrzebowania w zakładach metalurgicznych Zaporożstal i Kametstal.
Polska od ponad dwóch lat stanowi kluczowy węzeł dostaw towarów z Ukrainy do krajów UE drogą morską i lądową. Podczas 16. edycji Baltic Business Forum, w debacie gospodarczej zatytułowanej „Polska jako hub dla odbudowy Ukrainy - a co z blokadą granic?”, Yuliya Mezentseva, dyrektor logistyki w Metinvest Polska, podkreśliła pozytywne zmiany w organizacji tranzytu przez Polskę i potencjał dalszego wzrostu jego efektywności.
Po rosyjskiej agresji Polska w naturalny sposób stała się dla wielu ukraińskich firm węzłem transportowym dla dostaw do krajów Unii Europejskiej. W łańcuchu logistycznym pojawiło się jednak wiele wyzwań. W opinii ukraińskich przedsiębiorstw, które są ważnym partnerem dla polskich portów i kolei, postęp następuje, ale w niektórych obszarach cały czas widać niewykorzystany potencjał.
Po raz pierwszy od początku wojny na pełną skalę trzem statkom przewożącym produkty ukraińskich producentów stali udało się przełamać morską blokadę Ukrainy, stworzoną przez agresora. Okręty Primus, Anna Tereza i Ocean Courtesy, zablokowane w ukraińskich portach od 24 lutego 2022 roku, opuściły porty w Odessie i Pivdennyi. To odpowiednio drugie, trzece i czwarte okręty, które tego dokonały od czasu rozwiązania umowy zbożowej.
Polska jest obecnie węzłem transportowym dla wielu ukraińskich firm realizujących dostawy do Unii Europejskiej. Istnieje jednak wiele wyzwań w łańcuchu logistycznym, obejmującym porty i linie kolejowe, które dotyczą między innymi firm metalurgicznych i górniczych. Te firmy do czasu rozpoczęcia wojny na Ukrainie na pełną skalę eksportowały 80 proc. wyrobów stalowych i podobny procent produktów górniczych. Jak wygląda sytuacja dziś?
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Napięcia między Moskwą a Ankarą: rosyjski statek nie dostał zgody na wejście do portu w Stambule
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie