• <
KONGSBERG_2023
CSL_790x140_2025
Przemysł Jachtowy, Turystyka Morska, Żeglarstwo Morskie

Sztokholm na turystycznym kursie. W 2025 r. 30% więcej pasażerów niż przed rokiem

W czasie rejsu GospodarkaMorska.pl można było się przekonać, że touroperatorzy do Sztokholmu kierują z chęcią statki pasażerskie. Zarząd portu w Sztokholmie ogłosił, że uruchomił dwa przyłącza zasilające z lądu dla statków pasażerskich. W 2025 r. 30% więcej pasażerów niż przed rokiem i ponad 100% niż w 2021 r. Od 2025 r. terminal pasażerski w Sztokholmie zapewnia turystom morskim odwiedziny przez cały rok.

12.11.2025, 13:04
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

100 obrazów na 100-lecie Gdyni

30 listopada w Towarzystwie Miłośników Gdyni odbył się wernisaż obrazów poświęconych Gdyni. Inicjatorem i komisarzem wystawy jest dr Wojciech Pasko-Porys ze Stowarzyszenia Marynistów Polskich. Na wystawie zgromadzono kilkadziesiąt obrazów związanych z Gdynią. Planowana jest wystawa w Sejmie RP i wydanie albumu.

31.10.2025, 10:12
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Ponad cztery wieki polskiej administracji morskiej. Walne Zebranie Polskiego Towarzystwa Nautologicznego

Zebranie, które odbyło się 24 października, wiązało się z wprowadzeniem zmian w organizacji Polskiego Towarzystwa Nautologicznego. Utworzono Komitet Naukowy, co zaproponował prof. Marek Grzybowski, dotychczasowy przewodniczący zarządu organizacji.

26.10.2025, 17:16
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Porty na Forum Gospodarki Morskiej. Podatkowa kwadratura koła

„Port i miasto czy port kontra miasto? Współzależność mogąca być motorem rozwoju czy też barierami hamującymi rozwój obojga” to tytuł panelu na Forum Gospodarki Morskiej, który miał rozgrzać dyskusję. Nie rozgrzał. A stonowały ją pierwsze wypowiedzi uczestników panelu. Na wątek podatkowy postawił prowadzący panel Piotr Pawłowski, Przewodniczący Rady Interesantów Portu Gdynia XIV kadencji.

12.10.2025, 18:33
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Stabilny import ropy naftowej do Unii Europejskiej. Rosja w 2025 r. wyprzedziła USA

Unia Europejska jest drugim co do wielkości importerem ropy naftowej drogą morską na świecie, po tym jak w 2022 r. na krótko wyprzedziła Chiny. Import drogą morską do wspólnoty wzrósł o 4,7% r/r do 472,4 mln ton w 2023 r., przy czym UE odpowiadała za 21,9% światowego importu ropy naftowej drogą morską. W 2024 r. import ropy do UE-27 wzrósł o 10% r/r do 396,8 mln ton, informuje Banchero Costa Research w najnowszym raporcie z września 2025 r.

21.09.2025, 13:24
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Statek musi operować bez mobbingu. Kampania Międzynarodowej Organizacji Morskiej

O globalnej inicjatywie Międzynarodowej Organizacji Morskiej mówi dr nauk prawnych, Dorota Lost Sieminska, dyrektor Legal Affairs and External Relations Division, IMO. Rozmawia Marek Grzybowski, prezes Bałtyckiego Klastra Morskiego I Kosmicznego.

07.09.2025, 11:03
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Wojna i morze – od Morza Czarnego po Bałtyk. Bezbronna marynarka wojenna i zablokowane porty

„Wojna i morze – od średniowiecza po współczesność” to siódma już międzynarodowa konferencja naukowa, która odbyła się w gdyńskim Muzeum Marynarki Wojennej w dniach 21-22 sierpnia. Konferencja zakończyła się mocnym akcentem. Prof. Piotr Mickiewicz omówił doświadczenia z batalii morskich na Morzu Czarnym w latach 2022-2024. Wynika z nich, że okręty rosyjskie praktycznie zostały pozbawione wykonywania operacji ofensywnych, a porty ukraińskie zablokowane.

25.08.2025, 08:59
Edukacja Morska, Nauka, Szkoły Morskie, Praca na Morzu

Praktyczna meteorologia morska. Nie tylko dla kapitanów

Żeglowanie po morzach i oceanach trwa już wieki. I wieki trwa zmaganie się człowieka ze zmiennością środowiska, zjawiskami związanymi z szeroko pojętym otoczeniem fizycznym. Było ono zawsze zmienne i wciąż zaskakuje człowieka nowymi zjawiskami. Zaskakuje również zmianami klimatu, które mają istotny wpływ na sytuację globalną na oceanach i lokalną w portach i najmniejszych zatokach.

16.08.2025, 12:02
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Komisja Europejska idzie kursem „Szczecińskiej Deklaracji”

Komisja Europejska rozpoczęła przygotowania do Strategii portowej UE i Strategii morskiej UE w przemyśle i zaprasza zainteresowane strony do udziału w tym procesie. 1 lipca szereg przedstawicieli europejskiego biznesu morskiego i środowisk związanych z przemysłami morskimi wzięło udział w strategicznym dialogu na temat strategii morskiej UE. Spotkanie odbyło się na zaproszenie Apostolosa Tzitzikostasa, komisarza UE ds. zrównoważonego transportu i turystyki. Uczestniczył w nim również Stéphane Séjourné, wiceprzewodniczący wykonawc

04.07.2025, 09:26
Ekologia Morska, Ochrona Bałtyku, Rybołówstwo

Na ratunek umierającym oceanom. 2025 United Nations Ocean Conference [RELACJA]

Dotychczasowe apele i działania ONZ i wiodących państw morskich spaliły na panewce. Głośne postulaty i panele kończą się w salach konferencyjnych, a życie w oceanach zanika. Niszczenie środowiska przybrało zastraszające tempo. Wpływ na to mają nie tylko zmiany klimatyczne, ale również działalność człowieka poprzez rabunkową eksploatację mórz i wybrzeży przez człowieka, nielegalne połowy i nieekologiczną żeglugę, rozbudowę infrastruktury na wybrzeżach oraz masowe zaśmiecanie oceanów, ujść rzek i wybrzeży.

16.06.2025, 11:32
SOLID PORT_790_140_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.