• <
KONGSBERG_2023
CSL_790x140_2025
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Armatorzy z Europy dyktują warunki na rynku kontenerów chłodniczych. Porty muszą inwestować

Do ponad 20 mld USD do 2035 r. wzrośnie globalny rynek transportu morskiego w kontenerach chłodniach. Głównymi beneficjentami dynamicznie rozwijające się rynku globalnego są operatorzy z UE. Armatorzy europejscy zwiększają więc zdolności transportowe statków o miejsca na pokładach, ilość przyłączy dla kontenerów chłodni oraz oczywiście moc urządzeń zasilających. Również terminale kontenerowe wciąż zwiększają swoje zdolności obrotu kontenerami chłodniami.

19.11.2025, 10:55
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Terminale APM w Egipcie rozbudowane o 2,2 miliona TEU

Terminal Kontenerowy Kanału Sueskiego (SCCT) w Egipcie zainaugurował swoją znaczącą rozbudowę, zwiększając przepustowość i liczbę miejsc pracy we Wschodnim Port Saidzie. Uroczystość, w której uczestniczył Jego Ekscelencja Prezydent Abd el-Fattah es-Sisi, była oficjalnym otwarciem wartej 500 milionów dolarów modernizacji terminala.

18.11.2025, 21:20
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

W GCT przeładowano już 6 mln TEU. Z końcem roku padnie rekord

W Gdynia Container Terminal w zeszłym tygodniu miał miejsce wyjątkowy moment – terminal świętował przekroczenie granicy 6 milionów TEU przeładowanych od początku istnienia GCT.

17.11.2025, 23:01
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Tragiczny pożar na statku kontenerowym Maersk w Malezji. Trzy ofiary śmiertelne

W porcie Tanjung Pelepas w Malezji doszło do poważnego pożaru na pokładzie statku kontenerowego czarterowanego przez duńskiego giganta żeglugowego Maersk, a należącego do armatora Costamare. W wyniku zdarzenia zginęły 3 osoby, kolejne 3 zostały ranne.

10.11.2025, 05:16
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę

Dyrektor generalny MSC obiecał premierowi Indii Nadendrze Modiemu, że przewoźnik przepisze część jednostek do indyjskiego rejestru. Podobne ruchy wykonali najwięksi konkurenci – CMA CGM i Maersk – żeby odpowiedzieć na nowe indyjskie regulacje.

07.11.2025, 21:47
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Terminal Rijeka Gateway oficjalnie otwarty. Czy stanie się konkurencją dla Kopru i ma szansę zawalczyć o rynki Europy Środkowej?

29 października w obecności premiera Chorwacji Andreja Plenkovicia, ministra spraw zagranicznych Danii Larsa Løkke Rasmussena i CEO APM Terminals Keitha Svendsena została oficjalnie zainaugurowana działalność terminala kontenerowego Rijeka Gateway. Jest to pierwsza inwestycja duńskiego armatora Maerska w Europie Środkowo-Wschodniej. Tym samym stanie on w szranki o pozycję lidera przeładunków nad Adriatykiem z Koprem, intensywnie rozwijającym w ostatnim czasie współpracę z francuskim CMA CGM, i Triestem, w którym silnie obecne jes

31.10.2025, 08:53
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Rolls-Royce z powodzeniem testuje swój pierwszy silnik okrętowy zasilany wyłącznie metanolem

Firma Rolls-Royce przeprowadziła na swoim stanowisku badawczym w Friedrichshafen testy swojego silnika okrętowego zasilanego wyłącznie metanolem. Wspólnie z partnerami uczestniczącymi w projekcie badawczym meOHmare inżynierowie, firmy mieli osiągnąć tym samym ważny kamień milowy na drodze do opracowania neutralnych dla klimatu i przyjaznych dla środowiska rozwiązań napędowych dla żeglugi morskiej.

29.10.2025, 13:25
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Globalny armator MSC buduje przyczółki na zachodniej Ukrainie

Największy na świecie przewoźnik kontenerowy – szwajcarsko-włoski MSC – stopniowo wzmacnia swoją pozycję na Ukrainie poprzez przejmowanie kontroli nad całym łańcuchem logistycznym. Przedsiębiorstwo dąży do osiągnięcia przewag konkurencyjnych nad duńskim Maerskiem czy francuskim CMA CGM, którzy podobnie jak ono powoli powracają do portów tzw. Wielkiej Odessy (Odessa, Czarnomorsk i Piwdennyj).

22.10.2025, 20:13
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Chińscy i amerykańscy armatorzy zmieniają trasy i zarządy, by uniknąć dodatkowych opłat portowych

Po wejściu w życie wysokich opłat portowych, które w ramach wojny handlowej Waszyngton nałożył na statki powiązane z Chinami, a Pekin odwetowo na jednostki amerykańskie, armatorzy zaczęli zmieniać trasy i zarządy, by uniknąć zapłaty dodatkowych należności – informuje w piątek dziennik „South China Morning Post”.

17.10.2025, 10:23
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Presja Trumpa działa? Maersk przekierowuje statki z chińskich do południowokoreańskich portów

14 października duński przewoźnik Maersk poinformował o zmianach w jednej ze swoich usług w Azji, TP7. Zapowiedział „tymczasowe zmiany”, które wzbudziły mieszane relacje, gdyż statki nie będą rozładowywałt towarów w chińskim porcie Nigbo, przenosząc je do południowokoreańskie Busan. Choć może to być zmiana wynikająca ze strategii firmy, pojawiają się głosy, że ma to polityczny kontekst, biorąc pod uwagę, że dotyczy to towarów eksportowanych do USA.

16.10.2025, 21:09
SOLID PORT_790_140_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.