Lord Diplock w precedensie – „The Johanna Oldendorff” [1973] 2 Lloyd’s Rep. 285, zdefiniował cztery etapy realizacji umowy czarteru na podróż, a mianowicie. W niniejszym opracowaniu zajmiemy się trzecim etapem umowy przewozu, określonym w skrócie jako „carring voyage”.
W dniach 7-8 października odbyła się Baltic Ports Conference 2025, organizowana przez Baltic Ports Organization oraz Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, tegorocznego gospodarza konferencji. Wydarzenie miało miejsce podczas 23. Międzynarodowych Targów Morskich i Militarnych BaltExpo 2025 w Gdańsku. Podczas konferencji mianowany został nowy przewodniczący BPO, którym został wiceprezes Portu Gdańsk Alan Aleksandrowicz.
Wydobycie ropy i gazu to biznes, którego czas się kończy - ocenił w środę rzecznik niemieckiego ministerstwa środowiska w kontekście odkrycia złóż ropy naftowej na wodach przy wyspie Wolin. Przypomniał o tym, że UE do 2050 r. zamierza osiągnąć neutralność klimatyczną.
W dniach 18-19 marca 2025 roku w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni odbyła się 14. edycja międzynarodowej konferencji Transport Week. To jedno z kluczowych wydarzeń branżowych poświęconych transportowi, logistyce oraz portom morskim przyciągnęło wielu ekspertów i przedstawicieli sektora z całej Europy. Konferencja, organizowana przez firmę Actia Forum, dostarczyła uczestnikom bogaty program dyskusji oraz okazję do nawiązania cennych kontaktów biznesowych.
Spotkanie na temat planowanego Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu odbyło się w sąsiedzkim Ahlbeck w piątek 8 listopada wieczorem. Udział w nim wzięli eksperci, władze oraz mieszkańcy gminy Heringsdorf.
Przedstawiciele Komitetu Wykonawczego ESPO (European Sea Ports Organisation) odwiedzili Port Gdańsk. Spotkanie odbyło się w Kapitanacie Portu Północnego i było poświęcone m.in. omówieniu współpracy europejskich portów, wyboru nowych władz Executive Committee, przyjęciu sprawozdania z działalności oraz dyskusji nad budżetem organizacji na rok 2025. Gości z ESPO przyjął wiceprezes Portu Gdańsk Alan Aleksandrowicz.
Porty EU muszą zainwestować 80 mld euro w ciągu najbliższych 10 lat, jeśli chcą utrzymać konkurencyjną pozycję w globalnych łańcuchach logistycznych – wynika z najnowszego raportu ESPO. Inwestować trzeba w infrastrukturę i suprastrukturę, w nabrzeża i akwatoria, infrastrukturę przemysłową i logistyczną oraz ich otoczenie. Nie można oszczędzać w wydatkach na marketing i ludzi.
CLIA Europe, ECSA, ESPO, FEPORT, SEA Europe i WaterborneTP zorganizowały w Brukseli dzień informacyjny UE dotyczący Funduszu Innowacji dla sektora transportu wodnego. W spotkaniu wzięło udział około 300 uczestników z sektora transportu wodnego. Byli przedstawiciele biznesu i administracji, którzy są zainteresowani wdrażaniem transportu zeroemisyjnego przy wsparciu funduszy z UE.
Jeszcze w lutym Parlament Europejski zdecyduje o regulacjach celnych na granicach UE. To będą ważne decyzje dla działalności portów morskich i działających na ich ternie operatorów, spedytorów, agentów morskich i agencji celnych oraz urzędów „Popierając założenia reformy celnej polegające na znacznej poprawie efektywności procedur celnych w UE, European Sea Ports Organisation (ESPO) podzieliła się z ustawodawcami szeregiem obaw związanych z nowym kodeksem celnym” – informuje kierownictwo ESPO.
W grudniu Parlament i Rada UE osiągnęły porozumienie w sprawie rewizji rozporządzenia dotyczącego transeuropejskich korytarzy transportowych TEN-T. Nowe rozporządzenie zmienia wcześniejsze rozporządzenie z 2013 r. Najważniejsze instytucje UE podkreślają, że porty odgrywają istotną rolę jako ważne węzły europejskiej sieci transportowej.
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO