Po katastrofie „Jan Heweliusz” zatonął ponownie – w morzu kłamstw. Wiedziałem, że moja książka będzie nie tylko o tragedii promu, ale też o ułomnym państwie, o ofiarach, od których Polska się odwróciła - powiedział PAP Adam Zadworny, autor reportażu „Heweliusz. Tajemnica katastrofy na Bałtyku”.
Największe rafinerie ropy naftowej w Turcji zaczęły zwiększać zakupy tego surowca spoza Rosji - poinformowała w niedzielę agencja Reutera, powołując się na branżowe źródła. Turcja jest obok Chin i Indii głównym odbiorcą rosyjskiej ropy.
1 listopada 2025 r. premier Tajlandii, Anutin Charnvirakul, podczas wystąpienia na forum APEC Business Advisory Council przedstawił koncepcję budowy „land bridge” – lądowego połączenia między Oceanem Indyjskim a Spokojnym. Ma ono omijać Cieśninę Malakka, jeden z najważniejszych szlaków żaglowych świata.
Bezzałogowe okręty podwodne z ładunkami wybuchowymi mogą pomóc Ukrainie wygrać wojnę i „zatrzymać Rosjan na zawsze” – ocenił we wtorek w rozmowie z brytyjskim dziennikiem „Telegraph” gen. David Petraeus, były dyrektor amerykańskiej CIA.
Rozpoczęte 15 września międzynarodowe ćwiczenie morskie "REPMUS/Dynamic Messenger 2025", u wybrzeży Atlantyku w Portugalii, jest kolejnym przedsięwzięciem z cyklu służących szkoleniu kadr i wdrażaniu innowacji morskich, szczególnie bezzałogowych. Wydarzenie cieszy się zainteresowaniem z racji na to, że obok sił morskich są w nie angażowani reprezentanci środowiska akademickiego oraz branży morskiej, z myślą o przyspieszeniu rozwoju prac nad nowoczesnymi technologiami.
Zakupy rosyjskiej ropy przez Indie wzrosły w sierpniu do 2 milionów baryłek dziennie, ponieważ rafinerie nadal priorytetowo traktują korzyści ekonomiczne przy podejmowaniu decyzji o zaopatrzeniu w surowiec do wyrobu produktów rafineryjnych – informuje Press Trust of India (PTI). Aż 38% z 5,2 miliona baryłek ropy naftowej importowanej dziennie przez morskie terminale paliwowe Indii w pierwszej połowie sierpnia pochodziło z Rosji – twierdzą analitycy Kpler.
Chiny są największym morskim importerem ropy naftowej na świecie. W chińskich portach terminale paliwowe pracują na pełnych obrotach. Mimo importu rurociągowego transport ropy naftowej przez terminale paliwowe osiągnął rekordowe wskaźniki. Rafineria i przemysł chemiczny ChRL były źródłem popytu o największych wolumenach w okresie styczeń-lipiec 2025 r. Rurociągami z morskich terminali Chin przepompowano 22,5% ropy naftowej, która była przedmiotem handlu morskiego.
Biuro Kontroli Aktywów Zagranicznych (OFAC) Departamentu Skarbu USA nałożyło we wtorek sankcje na dziewięć tankowców pływających pod banderą Liberii, które według USA transportowały irańską ropę naftową zmieszaną z iracką, a sprzedawaną jako produkt pochodzący wyłącznie z Iraku.
Rząd Wielkiej Brytanii ogłosił w środę nałożenie sankcji na 24 osoby odpowiedzialne za nielegalną migrację oraz na chińską firmę produkującą małe łodzie reklamowane jako sprzęt do przemytu ludzi. To pierwsze w historii Zjednoczonego Królestwa sankcje skierowane przeciwko gangom przemytników ludzi.
Szanghaj to modelowy port morski, który świetnie żyje w symbiozie z dynamicznie rozwijającym się miastem, pełnymi garściami czerpiący z szybko rozwijającą gospodarką Chin. Szanghaj to wiodące „wrota” dla chińskiego eksportu. To również ośrodek biznesu morskiego, instytucji finansowych, prawnych i agencyjnych. To dynamicznie rosnąca gwiazda globalnej logistyki morskiej. Tutaj ma również, przy ulicy Yan’an East Road, swoją główną siedzibę Chipolbrok, działające do 1951 r. Chinese-Polish Joint Stock Shipping Company.
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?