Energetyka wiatrowa, zwłaszcza morska, wymaga gigantycznych nakładów inwestycyjnych. Szacujemy, że do 2040 roku na morską energetykę wiatrową nakłady inwestycyjne sięgną 300 miliardów złotych. To największy impuls inwestycyjny w powojennej Polsce, który może nie tylko unowocześnić polską gospodarkę, ale też zapewnić jej konkurencyjność i bezpieczeństwo na dekady” – powiedział Szymon Kowalski, wiceprezes PSEW podczas XVII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
Budowa elektrowni jądrowej w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino rozpocznie się w 2028 r., dwa lata później, niż zakładał Program Polskiej Energetyki Jądrowej (PPEJ) z 2020 r. Ministerstwo Klimatu zapowiada, że na przełomie 2024 i 2025 r. będą zaktualizowane m.in. polski program jądrowy i polityka energetyczna. „Każda decyzja jest postrzegana przez pryzmat bezpieczeństwa” - mówił Andrzej Ziółkowski, prezes Urzędu Nadzoru Technicznego, podczas XVI Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
Wsparcie finansowe ze środków publicznych, w tym z KPO, pomagające obniżyć koszty wprowadzenia przez firmy ekologicznych rozwiązań, regulacje zapewniające popyt na zielone produkty (np. zamówienia publiczne) - to najważniejsze warunki skutecznej dekarbonizacji polskiej gospodarki. Takie wnioski płyną z debaty „Dekarbonizacja w praktyce”, która odbyła się w ramach XVI Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
Podczas odbywającego się w dniach 7-9 maja w Katowicach XVI Europejskiego Kongresu Gospodarczego nie zabrakło tematów morskich. W trakcie debaty "Polskie porty morskie" eksperci, w tym przedstawiciele branży morskiej, rozmawiali na temat rozbudowy infrastruktury polskich portów nad Bałtykiem, ich znaczenia dla krajowej gospodarki czy też planów inwestycyjnych.
Pandemia i napaść Rosji na Ukrainę wprowadziły logistyczną rewolucję. Powstały nowe szlaki handlowe, zmiany w łańcuchach dostaw i strukturze importu. Wymagało to inwestycji w portach morskich. O nich i o kondycji polskich portów morskich rozmawiali uczestnicy panelu „Porty morskie”, który odbył się podczas XV Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
O tym, że rozwój morskiej energetyki wiatrowej w Polsce jest projektem cywilizacyjnym oraz kluczowym dla krajowej energetyki i gospodarki, przekonywali uczestnicy sesji „Offshore” podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Dużą część dyskusji poświęcono edukacji i pozyskiwaniu kadr, łańcuchom dostaw, włączeniu polskich firm w proces inwestycyjny oraz wykorzystaniu polskich portów.
53 mln ton towarów przeładowanych w zeszłym roku, czyli wzrost o 16 mln ton w ciągu pięciu lat – Port Gdańsk awansował na drugie miejsce na Bałtyku w tonażu transportowanych produktów i umacnia się na pozycji lidera, jeśli chodzi o przeładunki kontenerów. „Jesteśmy dziś oknem na świat nie tylko dla Polski, ale również przyjaciół z Ukrainy” – przekonywał na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach Łukasz Greinke, prezes zarządu Portu Morskiego Gdańsk.
Nowa sytuacja geopolityczna powstała po pandemii i w wyniku wojny w Ukrainie skłania do skrócenia łańcuchów dostaw i większej regionalizacji – wskazywali uczestnicy panelu „Globalny handel i polityka”, który odbył się w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, w dniach 25-27 kwietnia.
EEC Trends to debata nad głównymi trendami, które w roku 2022 roku staną się przedmiotem dyskusji w trakcie XIV Europejskiego Kongresu Gospodarczego. W panelu "Logistyka i infrastruktura wobec zmian w łańcuchach dostaw", w czwartek 20 stycznia w Sheraton Grand Warsaw udział wziął Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.
Z perspektywy Portu Gdańsk widzimy, że polski eksport zdecydowanie się umacnia i jego udział w naszej działalności zwiększa się z roku na rok – powiedział Łukasz Greinke, prezes zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A., który wziął w udział w panelu dyskusyjnym „Polski eksport – jak wykorzystać nowe szanse” podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Budowa FSRU w Zatoce Gdańskiej zgodna z harmonogramem
Brytyjski patrolowiec śledził rosyjską korwetę i tankowiec na kanale La Manche
Do sił morskich USA przekazano kolejny okręt podwodny typu Virginia. USS Massachusetts coraz bliżej służby
Kłopoty amerykańskiej stoczni przy budowie patrolowców dla straży wybrzeża. Przedsięwzięcie przejmie Austal?
Kolejny jeziorowiec PŻM przechodzi próby morskie
Aramco ogłasza 17 porozumień i umów z firmami w USA o wartości 30 mld dolarów