• <
mewo_2022

Prezes Portu Gdańsk na EEC Trends o łańcuchach dostaw: "Mamy szanse na rozwój, myślimy o 7 mln TEU"

Strona główna Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas Prezes Portu Gdańsk na EEC Trends o łańcuchach dostaw: "Mamy szanse na rozwój, myślimy o 7 mln TEU"

Partnerzy portalu

Prezes Portu Gdańsk na EEC Trends o łańcuchach dostaw: "Mamy szanse na rozwój, myślimy o 7 mln TEU" - GospodarkaMorska.pl

EEC Trends to debata nad głównymi trendami, które w roku 2022 roku staną się przedmiotem dyskusji w trakcie XIV Europejskiego Kongresu Gospodarczego. W panelu "Logistyka i infrastruktura wobec zmian w łańcuchach dostaw", w czwartek 20 stycznia w Sheraton Grand Warsaw udział wziął Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk. 

Dyskusja na EEC Trends przygotowuje grunt pod Europejski Kongres Gospodarczy, wskazując priorytety, akcentując to, co najważniejsze. To rodzaj forum otwartej debaty o świecie i gospodarce. Zaproszeni gości, partnerzy i uczestnicy kongresu to przedsiębiorcy, inwestorzy, eksperci i decydenci uczestniczą, którzy w dyskusjach w ramach wskazanych w agendzie obszarów tematycznych.

20 stycznia w ramach EEC Trends odbyło się kilka debat. Wśród paneli były: "Globalne łańcuchy dostaw", "Kryzys surowcowy", "Zielona transformacja gospodarki". "ESG – nowe ramy strategii biznesowych", "Digitalizacja – technologie z potencjałem", "E-commerce", "Ceny energii", "Wodór – paliwo przyszłości", "Polski Ład", "Rynek pracy w Polsce", "Transport kolejowy" oraz "Logistyka i infrastruktura wobec zmian w łańcuchach dostaw".

Porty a logistyka i infrastruktura wobec zmian w łańcuchach dostaw

W ostatnim z wymienionych prelegenci rozmawiali na temat nowych modeli działania i koniecznych inwestycji (centra logistyczne, porty morskie, przewoźnicy kolejowi). Było na temat adaptacyjnych zmian w strategiach eksporterów, importerów, operatorów.

Prowadzący panel zapytał, czy należy się spodziewać zakłóceń łańcuchów dostaw?

- Sytuacja jest niepewna i zmienna. Poszłabym w kierunku poszukiwania takich modeli biznesowych firm, które uwzględniają, że perturbacje będą nam towarzyszyły: mniejsze lub większe - powiedziała na wstępie debaty Halina Brdulak, członkini Rady United Nations Global Compact Network Poland.

- O tym świadczy przede wszystkim ten rok. Indeksy morskie nieco wyhamowały, stawki kontenerowe były pięciokrotnie wyższe, ale spowodowało to, że armatorzy zdecydowali się na nieco inne formy współpracy. 

Podkreśliła, że rok 2020/21 to rok "zielony". - Uwzględnienie kwestii zrównoważonego rozwoju jest już nie tylko chwyt marketingowy, jest wczytywany w funkcjonowaniu firm - wskazała.

Czy porty korzystają na "zamieszaniu" w zmianie modelu łańcuchów dostaw?

Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk zgodził się, że firmy, które do tej pory swoje łańcuchy logistyczne i dostawy układały w oparciu o Chiny, dalej patrzą w tę stronę.

- Te firmy biorą pod uwagę powiększenie pojemności swoich magazynowych komponentów tak aby zachować ciągłość produkcji, biorąc pod uwagę koszt utrzymania magazynu. Z drugiej strony kształcą swoich lokalnych dostawców - mówił prezes Greinke.

Port Gdańsk ma szanse na rozwój

Ocenił, że polskie porty, a w szczególności, port gdański, który jest w globalnym łańcuchu dostaw - zawijają tu największe na świecie oceaniczne kontenerowce, które mają po 24 tys. kontenerów na burcie - jest w stanie dalej się rozwijać.

- Rynek polski i naszych południowych sąsiadów jeszcze w bardzo dużym stopniu jest "drenowany" przez porty zachodnie. Morze Bałtyckie zasilane jest m.in. w kontenery przez porty z Europy Zachodniej - wskazał.

Prezes Greinke powiedział, że ambicją Portu Gdańsk jest stworzenie w Gdańsku dużego terminala kontenerowego.

- On (terminal DCT, red.) w tej chwili jest już największy na Bałtyku, ale my myślimy o capacity rzędu 7 mln TEU, tak aby nasz udział w przeładunkach na Bałtyku był jeszcze większy. Dziś wynosi niecałe 10 proc., więc mamy bardzo dużo do nadrobienia - analizował. 

Zaznaczył, że skala naszego rynku i to, co Port Gdańsk może zaoferować portom na północ, gwarantuje rozwój. Prezes Greinke podkreślił także, że za moment zmienią się liczne przepisy, a jednostki pływające na morzu będą miały ograniczone prędkości.

Czy do Polski przypłynie więcej kontenerów?

- To sprawi, że nasz port stanie się jeszcze bardziej konkurencyjny. Transport towarów z portów Europy Zachodniej mniejszymi jednostkami feederowymi będzie mniej korzystny - zaznaczył.

- Innym elementem jest jeszcze wskaźnik "konteneryzacji" na jednego mieszkańca Polski. On wciąż jest znacznie niższy niż w innych krajach Europy Zachodniej. Myślę więc, że w kierunku Polski tych kontenerów trochę jeszcze przypłynie - wyraził nadzieję Greinke. 

W panelu udział wzięli jeszcze: Konrad Hernik, prezes zarządu OT Logistics SA, Robert Tomanek, rektor Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, wiceminister rozwoju, pracy i technologii w latach 2020-2021 oraz Rafał Kerger, dziennikarz ekonomiczny, redaktor naczelny (WNP.PL, PulsHR.pl, PortalSamorzadowy.pl).

Dodajmy, że XIV Europejski Kongres Gospodarczy to największe spotkanie biznesowego Europy Centralnej, które zaplanowano w dniach 25-27 kwietnia w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.

Fot. Depositphtos

Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.