Bałtycki offshore rośnie i sprawia, że w Polsce powstaje nowoczesny sektor gospodarki, oparty o produkcję komponentów, dostawy i usługi dla sektora morskiej energetyki wiatrowej. „Offshore to nie tylko kilowaty zielonej energii, ale też impuls rozwojowy dla północnej Polski i wartość dodana płynąca z rozwoju tego sektora” – mówi Janusz Gajowiecki, prezes Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej.
W rozmowie z Prezesem władysławowskiego Szkunera Witoldem Wawrzonkoskim podsumowujemy ostatnie lata i proces wyprowadzania Spółki na prostą. Rozmawiamy jednak również o szansach, ale i potrzebach portu, stoczni i przetwórni, między innymi w kontekście rozwoju offshore.
Rozpoczął się kolejny etap przygotowania dna morskiego pod budowę Baltica 2, wspólnego projektu PGE Polskiej Grupy Energetycznej i Ørsted. Tym razem na polskie wody wpłynął statek BOKA Falcon należący do firmy Boskalis. Jego zadaniem będzie usunięcie dużych głazów z przyszłej trasy kablowej. Statek jest wyposażony w dwa pługi – T-Rex i Megalodon.
Rozwój morskiej energetyki wiatrowej (MEW) stanowi jeden z podstawowych kierunków zmian związanych z transformacją energetyczną oraz dekarbonizacją, a co za tym idzie działań ukierunkowanych na zmniejszenie negatywnych oddziaływań gospodarki i społeczeństwa na środowisko. Trwający od przeszło trzydziestu lat proces budowy i eksploatacji farm wiatrowych na morzu przybiera na dynamice dlatego też wymaga odpowiedniego zaplecza, w szczególności dedykowanej floty statków.
Wind Energy Hamburg 2024 przyniosło wiele pozytywnych wieści dla branży energii odnawialnej. Ciekawą informacją jest ogłoszenie strategicznego partnerstwa między firmami CO-MADE Sp. z o.o. i Synergy Engineering B.V. Obie firmy postanowiły połączyć siły, aby wspólnie wzmocnić polski łańcuch dostaw w sektorze morskiej energetyki wiatrowej (offshore wind). Celem tej współpracy jest wprowadzenie na rynek zaawansowanych rozwiązań w zakresie sprzętu instalacyjnego i transportowego niezbędnego do budowy morskich farm wiatrowych.
W Szwecji wystartował projekt „Malmporten”. W jego ramach port Luleå na północy zostanie przekształcony w głębokowodny. Ruszyło właśnie wstępne pogłębianie.
PGE Baltica, spółka z grupy PGE odpowiedzialna za realizację Programu Offshore, kończy kolejny rok intensywnych działań na rzecz realizacji budowy morskich projektów, w tym Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica. Podpisano kluczowe umowy, sfinalizowano kontrakty i wydano decyzje umożliwiające podjęcie kolejnych kroków w realizacji największego jak dotąd w Polsce projektu energetycznego opartego o odnawialne źródła energii.
Shell wystosował pozew sądowy, w którym domaga się od Greenpeace odszkodowania za akcję, podczas której aktywiści wdarli się na statek transportujący platformę wydobywczą w czasie rejsu.
Boskalis podpisał kontrakt z holenderską firmą Royal IHC na budowę dużej, nowoczesnej pogłębiarki nasiębiernej ssącej ze smokiem wleczonym (trailing suction hopper dredger, TSHD). Przyznanie zamówienia następuje po obszernej fazie projektowania. Statek będzie miał zbiornik o pojemności 31 000 m3 i zostanie zbudowany w ciągu najbliższych kilku lat w stoczni IHC w Krimpen aan den IJsselw Holandii.
Przedstawiciele przedsiębiorstw z całej Polski i zagranicy zainteresowani włączeniem się w realizację projektu Baltica 2 wzięli udział w zorganizowanym dla nich spotkaniu na PGE Narodowym. Dzień Dostawców był okazją do indywidualnych spotkań z dostawcami komponentów i usług już zakontraktowanych przez PGE i Ørsted.
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”