Według jednego z zarządzających CK Hutchison Holdings do finalizacji głośnej umowy z BlackRock, na mocy której amerykański fundusz miałby przejąć sieć portów CKHH, nie dojdzie w tym roku. W rozmowy włączył się też nowy chiński inwestor.
Amerykańska Izba Handlowa w Polsce wyraziła zaniepokojenie możliwym dołączeniem chińskiego inwestora do konsorcjum, które chce nabyć od firmy Hutchison aktywa portowe, w tym terminal kontenerowy w Gdyni. Podkreśliła w komentarzu dla PAP, że stanowiłoby to zagrożenie dla bezpieczeństwa narodowego.
Rząd Chin grozi zablokowaniem sprzedaży ponad 40 portów, w tym dwóch na Kanale Panamskim, przez hongkoński konglomerat - podał w nocy z czwartku na piątek dziennik „Wall Street Journal”. Według gazety Pekin domaga się udziałów dla państwowej chińskiej firmy COSCO.
Pod egidą resortu infrastruktury zarządy portów łączą siły, by przygotować wspólną ofertę przeładunkową m.in. dla południowych sąsiadów Polski. Z planami rozwoju wiążą się inwestycje w terminale kontenerowe, intermodalne, mroźnie i huby paliwowe - informuje w poniedziałkowym wydaniu "Puls Biznesu".
Wpływy chińskich firm w portach Ameryki Łacińskiej i Karaibów są znacznie większe niż sądzono; blokada jednego z nich mogłaby kosztować gospodarkę USA ponad 100 mln dolarów dziennie - podał dziennik "Financial Times", cytując ustalenia waszyngtońskiego think tanku CSIS.
Reuters donosi, że singapurska PSA International, jeden z największych operatorów portów morskich na świecie, sonduje możliwość sprzedaży swoich udziałów w portowych operacjach CK Hutchison.
Media donoszą, że przeszkody na poziomie chińskiego rządu mogą spowodować, że transakcja sprzedaży terminali kontenerowych CK Hutchison amerykańskiemu funduszowi BlackRock w parze z TIL może nie dojść do skutku w pierwotnej formie. W ręce Amerykanów mogą trafić tylko terminale w Panamie, od których zaczęła się cała historia. Resztę chętnie przygarnie TIL.
Dziennik „South China Morning Post” z Hongkongu podaje, że transakcja sprzedaży portów należących do CK Hutchison konsorcjum składającemu się z funduszu BlackRock oraz należącej do MSC spółki Terminal Investment Limited (TiL) zostanie opóźniona. Wszystko przez presję ze strony chińskiej administracji.
Zgodnie z prognozami flota MSC – Mediterranean Shipping Company – przekroczyła ostatnio pojemność 6,4 mln TEU. Gigant z siedzibą w Genewie posiada obecnie 20,3% udziału w globalnej flocie kontenerowców. MSC jest właścicielem 602 kontenerowców o łącznej zdolności do przewozu 3,4 mln TEU kontenerów – wyliczyli analitycy Alphaliner.
Administracja prezydenta USA Donalda Trumpa zwróciła się do Pentagonu z prośbą o opracowanie "wiarygodnych opcji militarnych" w celu zapewnienia nieograniczonego dostępu Stanów Zjednoczonych do Kanału Panamskiego - poinformowała w czwartek stacja CNN. Dyplomacja Panamy odrzuca ten plan.
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?