Media donoszą, że przeszkody na poziomie chińskiego rządu mogą spowodować, że transakcja sprzedaży terminali kontenerowych CK Hutchison amerykańskiemu funduszowi BlackRock w parze z TIL może nie dojść do skutku w pierwotnej formie. W ręce Amerykanów mogą trafić tylko terminale w Panamie, od których zaczęła się cała historia. Resztę chętnie przygarnie TIL.
Trwają przepychanki związane z planami zakupu przez amerykański fundusz BlackRock oraz Terminal Investment Limited (spółkę zależną MSC) terminali kontenerowych należących do CK Hutchison. Procedowana umowa zakłada, że konsorcjum przejmie wszystkie terminale CK Hutchison poza znajdującymi się w Chinach i Hongkongu, które są formalnie własnością osobnej spółki Hutchisona. Transakcja jednak napotkała przeszkody w chińskim rządzie, który patrzy na pomysł nieprzychylnie. Teraz w mediach pojawiły się informacje o możliwym zwrocie akcji – nowy koncept zmniejsza udział BlackRock w transakcji, ale znacznie zwiększa zaangażowanie TIL.
Według doniesień Bloomberga i South China Morning Post na stole pojawiła się nowa opcja. Cały pakiet może zostać podzielony na dwie części – jedną stanowić będą dwa porty w Panamie, zaś pozostałe 41 portów znajdzie się w drugim. Pierwszy trafi do BlackRock, zaś drugi – znacznie większy – do TIL.
BlackRock ma w ten sposób uzyskać kontrolę nad terminalami Hutchisona w Panamie, na obu końcach Kanału Panamskiego. To od utyskiwań Donalda Trumpa na kwestie związane z tą przeprawą i z rzekomą kontrolą kanału sprawowaną przez Chińczyków zaczęła się cała historia transakcji BlackRock – Hutchison. Amerykanie mogą więc zdobyć to, na czym najbardziej im zależało. Ale w ramach nowego pomysłu pozostałe 41 lokalizacji Hutchisona na całym świecie – poza Chinami i Hongkongiem – ma przejąć Terminal Investment Limited.
TIL ma za porty zapłacić 23 mld dolarów, z czego 19 mld gotówką.
Agencje zastrzegają, że doniesienia nie są potwierdzone i mogą dotyczyć wciąż toczących się negocjacji, więc ich elementy mogą się jeszcze zmienić. Dotychczas mówiono o tym, że TIL, spółka zależna międzynarodowego giganta żeglugowego MSC, należąca do rodziny Aponte, ma przejąć 70% kupowanego od Hutchisona portfela. 20% miałby otrzymać BlackRock, 10% miałoby pozostać w rękach grupy z Hongkongu.
Być może nowy pomysł oderwania 41 portów od dwóch nad Kanałem Panamskim i rozpoczęcia osobnej transakcji sprzedaży ich TIL jest efektem sytuacji, do której doszło w samej Panamie. Tam również próba przejęcia terminali napotkała przeszkody. Państwowa administracja bowiem stwierdziła, że nigdy nie doszło do formalnego przedłużenia dzierżawy portów przez CK Hutchison, a dodatkowo rząd Panamy nie otrzymał od spółki wielu milionów dolarów należnych opłat. Miejscowy oddział CK Hutchison zaprzecza tym oskarżeniom, ale rozpoczęło się śledztwo, które może wykoleić, a przynajmniej opóźnić transakcję przejęcia aktywów przez BlackRock.
Oddzielenie tych dwóch panamskich portów od pozostałych 41 lokalizacji Hutchisona może natomiast pozwolić na popchnięcie do przodu sprawy ich sprzedaży bez konieczności czekania na rozwój wypadków w Ameryce Środkowej. Będący europejskim przedsiębiorstwem TIL jako potencjalny kupiec może być lepiej postrzegany przez rząd chiński niż Amerykanie, co nie znaczy, że dobrze – South China Morning Post powołuje się na słowa Lau Siu-kaia z Chińskiego Stowarzyszenia Studiów nad Hongkongiem i Makau, który twierdzi, że Pekin tak czy inaczej postawi weto, bo uznaje kraje zachodnie za zbyt podatne na wpływ i presję ze strony USA.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął