Bloomberg podał, że holding CK Hutchison z Hongkongu sprzedał amerykańskiemu przedsiębiorstwu inwestycyjnemu BlackRock łącznie 43 porty w 23 krajach. Transakcja miała odbyć się "pod presją prezydenta USA Donalda Trumpa". Nie ma jeszcze potwierdzenia, czy pośród kupionych przez amerykańską spółkę portów i terminali znalazł się Gdynia Container Terminal.
BlackRock zakupiło łącznie 43 porty w 23 krajach, ale oczkiem w głowie Trumpa i jego administracji był większościowy pakiet udziałów w dwóch portach nad Kanałem Panamskim.
Sprzedaż udziałów przez Hutchison była "okazją do zarobku w czasie, gdy globalne napięcia geopolityczne i bariery handlowe osłabiły perspektywy działalności portowej” – twierdzą osoby zaznajomione ze sprawą, cytowane przez Bloomberga. Starszy ekonomista z banku inwestycyjnego Natixis SA Gary Ng również ocenił, że jest to "doskonały przykład przekształcenia ryzyka geopolitycznego w okazję".
Analitycy stwierdzili, że CK Hutchison uzyskała dobrą cenę. Po transakcji akcje spółki wzrosły o 25 proc., dodając prawie 5 mld dol. do jej wartości rynkowej.
Cytowany przez Bloomberga Vincent Lam, dyrektor ds. inwestycji w firmę konsultingową VL Asset Management, oznajmił, że "firma CK Hutchison została wciśnięta (w konflikt) między Chiny i USA, i nie była w stanie zadowolić każdego".
Amerykański "Newsweek" cytuje inną osobę zbliżoną do sprawy, która stwierdziła, że "kiedy Donald Trump wygrał (wybory prezydenckie) i zaczął robić szum wokół (pomysłu) aneksji Kanady, Grenlandii i Panamy, na Panamczyków wywierano presję". CK Hutchison "zdała sobie sprawę, że to polityczny ból głowy, i postanowiła coś z tym zrobić" – dodał.
Media przytaczają słowa Franka Sixta z CK Hutchison, który oświadczył, że "transakcja ma charakter czysto komercyjny i nie ma nic wspólnego z ostatnimi doniesieniami politycznymi dotyczącymi portów Panamy".
"New York Times" zauważył, że zakup udziałów w portach przez BlackRock to przykład realizacji przez Trumpa polityki zagranicznej pod hasłem "Ameryka przede wszystkim". "Gdzie jest głos Panamy w tej sprawie?" – zadał retoryczne pytanie historyk prof. Peter James Hudson z University of British Columbia, na łamach nowojorskiego dziennika. W jego opinii "Panama jest całkowicie zagubiona pośród wielkich wysiłków (politycznych) Trumpa".
"NYT" zauważył, że prezydent Panamy Jose Raul Mulino zdaje się bagatelizować geopolityczne znaczenie tej sprawy, opisując ją w poście w mediach społecznościowych jako "globalną transakcję między prywatnymi firmami".
Wiadomo jednak, że umowa między CK Hutchison i BlackRock nie jest jeszcze finalna - sama transakcja ze względu na rozmiar i wartość to skomplikowany proces, który może się wydłużać.
BlackRock nie będzie właścicielem należących do Hutchison portów w Chinach i samym Hongkongu. Są one własnością osobnej spółki Hutchison Ports Holding Trust.
W zeszłym roku terminal GCT został wpisany na listę polskiej infrastruktury krytycznej, więc jego sprzedaż może także podlegać dodatkowym procedurom.
mzb/ akl/ (PAP) + jm (GM)
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął