Brytyjskie Ministerstwo Obrony poinformowało o wykryciu rosyjskiego okrętu szpiegowskiego blisko wód terytorialnych państwa, na północ od Szkocji. Była to kolejna, zauważona podejrzana aktywność na wodach Morza Północnego.
W Porcie Gdynia zainaugurowano realizację wartej blisko 75 milionów złotych inwestycji, która zmieni zasady obsługi ładunków i wzmocni rolę portu w europejskiej sieci transportowej. Nowy terminal intermodalny pozwoli przenieść część transportu z dróg na kolej i odciążyć drogi Trójmiasta. Co równie ważne, nowa infrastruktura umożliwi sprawny przeładunek zarówno ładunków cywilnych, jak i ciężkiego sprzętu wojskowego, podnosząc strategiczne znaczenie portu dla wschodniej flanki NATO.
Dowództwo Sił Morskich NATO (MARCOM) wskazuje na zwiększenie obecności okrętów i jednostek powietrznych na wodach w rejonie Północnego Atlantyku, Morza Norweskiego i Arktyki, Ma to potwierdzać zaangażowanie sojuszu na rzecz zbiorowego bezpieczeństwa w tym regionie, którego strategiczne znaczenie rośnie, tak jak i ogólna świadomość o jego politycznej i gospodarczej roli.
Resort obrony Holandii informuje o publikacji efektów prac Grupy Zadaniowej ds. Bezzałogowych Systemów Morskich, której celem jest zbieranie i analizowanie informacji oraz doświadczeń w zakresie wykorzystania bezzałogowych pojazdów w wielodomenowym środowisku morskim. Celem jest przyspieszenie wdrażania i rozwoju tego rodzaju rozwiązań, aby wesprzeć zdolności załogowych platform w ramach sił morskich.
Transport morski odpowiada za ponad 90% światowego handlu. Żegluga jest ściśle powiązana z sytuacją geopolityczną na świecie, której jednym z głównych motorów napędowych jest obecnie nieprzewidywalna polityka celna Stanów Zjednoczonych. Dlatego każde zakłócenie na morskich szlakach handlowych przekłada się bezpośrednio na całą globalną gospodarkę, nie ograniczając się jedynie do danego obszaru. Wojna celna, rozgrywająca się między USA a Chinami, ma także wpływ na transport morski z Państwa Środka do Europy. W jaki sposób?
Wyjątkowy moment miał miejsce w belgijskiej bazie morskiej Zeebrugge, gdzie dwa okręty, belgijski i holenderski, rozpoczną nowy etap swojego „życia”. Wchodząc skład Marynarki Wojennej Ukrainy zostały na nich też podniesione niebiesko-żółte bandery. W związku z tym są sukcesywnie wdrażane z myślą o nowej służbie, przypominając że walczące od 2022 roku z rosyjską agresją państwo dąży do odbudowy swojego potencjału okrętowego.
Trzeci panel podczas drugiego dnia Kongresu Polskie Porty 2030 dotyczył mocno komentowanego w ostatnim czasie zagrożenia dla działalności morskiej infrastruktury, tak energetycznej, jak i przybrzeżnej, w tym portowej. Perspektywę służb, instytucji państwowych oraz podmiotów prywatnych prezentowali uczestnicy panelu pt. „Bezpieczeństwo portów i szlaków morskich – Ochrona infrastruktury krytycznej i strategiczne znaczenie infrastruktury podwójnego zastosowania.
Należące do rządu Stanów Zjednoczonych statki będą mogły bez opłat korzystać z Kanału Panamskiego - poinformował w środę Departament Stanu USA w sieci społecznościowej X.
Już ponad rok trwa kryzys transportu morskiego na Morzu Czerwonym. Jemeńscy rebelianci Huti atakujący statki w dalszym zakłócają światową żeglugę, dla której konflikt i jego implikacje stały się niemal elementem morskiej codzienności. Przez rok o ponad połowę spadł ruch przez Kanał Sueski, a końca kryzysu dalej nie widać.
Arktyka i Antarktyda ze względu na potencjał ukrytych złóż oraz przebiegających szlaków morskich wywołują zainteresowanie mocarstw. Zwiększenie intensywności działań w rejonach biegunowych ze strony Chin oraz Rosji wskazuje na strategiczny charakter obszarów, które stanowić punkt wyjścia do rozszerzenia wpływów geopolitycznych.
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO