Z perspektywy rynku polskiego rok 2025 przynosi względną stabilizację w transporcie morskim, zwłaszcza w porównaniu z ostatnimi latami, gdy wahania stawek sięgały nawet dziesięciokrotności w skali roku. Na głównym kierunku importowym – z Chin – ostatnie miesiące upłynęły spokojnie, z wyjątkiem krótkiego, dwumiesięcznego okresu w czerwcu i lipcu, kiedy stawki wzrosły dwukrotnie.
Dziś odbyło się posiedzenie sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej dotyczące budowy polskiego statku instalacyjnego dla morskiej energetyki wiatrowej lub utworzenia spółki instalacyjnej.
W Łebie, 4 marca 2025 roku, został symbolicznie wmurowany kamień węgielny pod budowę bazy operacyjno-serwisowej morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3. To strategiczna inwestycja Equinor, której celem jest umocnienie pozycji regionu jako ważnego ośrodka morskiej energetyki wiatrowej w Polsce, a także szansa na rozwój rynku pracy i kooperacji z lokalnym łańcuchem dostaw.
Prace budowlane inwestycji Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. pn. „Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do potrzeb morskiej energetyki wiatrowej” weszły w końcowy etap realizacji. Prace inwestycyjne przebiegają zgodnie z założonym harmonogramem i zapisami kontraktowymi uzgodnionymi z przyszłym dzierżawcą Orlen Neptun 2 Spółką z o.o., generalnym wykonawcą robót budowlanych jak również z umową o dofinansowanie ze środków CEF, podpisaną z Komisją Europejską.
Gdyńskie biuro CEVA wspiera wzrost popytu na rozwiązania frachtu oceanicznego w Europie. Większy dostęp klientów z Polski i Europy Wschodniej do globalnych usług transportu drobnicowego (LCL). CEVA Logistics, łącząc polskich i europejskich klientów z portami na całym świecie, uruchamia nowe biuro oddziału w Gdyni. Teraz jego zespół stawia na dynamiczny rozwój usług frachtu oceanicznego, w tym drobnicowego (LCL), całokontenerowego (FCL), a także break bulk i Project Forwarding.
BOTA Technik z kolejną inwestycją. Nieustający rozwój firmy wkrótce zaowocuje otwarciem nowej hali produkcyjnej i części biurowej. Oddanie nowej hali do użytku zaplanowane jest na październik bieżącego roku.
Pierwszy pociąg w kierunku wschodnim w ramach serwisu Maersk AE19 został wysłany z portu w Sankt Petersburgu. Całkowity czas nowego połączenia z portów w Europie Północnej do portów w Korei i Japonii wyniesie od 23 do 32 dni, w porównaniu z tradycyjną przeprawą morską, trwającą 52-57 dni.
Na Nabrzeżu Szczecińskim w Porcie Gdańsk pojawiła się nowa regularna linię kontenerowa. Armator Samskip wprowadza cotygodniowe połączenie między Gdańskiem a portami Danii i Norwegii. Obsługą ładunków zajmie się Port Gdański Eksploatacja.
Maersk uruchamia nowy serwis statek-pociąg-statek z Dalekiego Wschodu do Gdańska. Inauguracyjna jednostka zawinie do DCT Gdańsk w najbliższą środę. Połączenie ma być uzupełnieniem dotychczasowych serwisów opartych tylko na produkcie oceanicznym.
Napięcia między Moskwą a Ankarą: rosyjski statek nie dostał zgody na wejście do portu w Stambule
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie