Międzynarodowa Agencja Energetyczna (IEA) zrewidowała swoje prognozy dotyczące światowego popytu na ropę naftową. W najnowszym raporcie agencja ocenia, że konsumpcja ropy może rosnąć aż do połowy XXI wieku – znacznie dłużej, niż zakładano w poprzednich analizach.
Zaprawieni w logistyce i spedycji, szczególnie uwzględniającej transport morski, od paru lat wiedzą doskonale, że nawet najskrupulatniej przygotowane plany mogą zostać postawione na głowie w konfrontacji z rzeczywistością. Przy każdej operacji trzeba się spodziewać nieustannych zmian i olbrzymiego (i coraz większego) wpływu czynników zewnętrznych. Jak w takim razie wciąż może funkcjonować branża logistyki morskiej? Forum Gospodarki Morskiej poszukiwało odpowiedzi na to pytanie.
Żeglowanie po morzach i oceanach trwa już wieki. I wieki trwa zmaganie się człowieka ze zmiennością środowiska, zjawiskami związanymi z szeroko pojętym otoczeniem fizycznym. Było ono zawsze zmienne i wciąż zaskakuje człowieka nowymi zjawiskami. Zaskakuje również zmianami klimatu, które mają istotny wpływ na sytuację globalną na oceanach i lokalną w portach i najmniejszych zatokach.
Mimo że rośnie udział OZE w produkcji energii elektrycznej, to w ciągu 10 lat wzrosła też zależność Polski od importu paliw kopalnych z 29 proc. do 45 proc. - wynika z raportu Forum Energii. Eksperci policzyli, że w 2024 r. Polska zapłaciła za nie 112 mld zł, a licząc od 2015 r. - 1,2 bln zł.
Konferencja krajów ONZ w Nicei przyjęła deklarację podkreślającą kluczowe znaczenie oceanów dla życia na naszej planecie i ich istotną rolę w łagodzeniu zmian klimatycznych. Po tygodniu obrad i dyskusji Konferencja Narodów Zjednoczonych ds. Oceanów przyjęła jednomyślnie deklarację polityczną zatytułowaną „Nasz ocean, nasza przyszłość: zjednoczeni dla pilnych działań”. Uczestnicy licznych paneli podkreślali, że biznes nie może prowadzić do degradacji oceanów, bo jest najszybsza droga do degradacji całej planety.
Opublikowany przez Actia Forum raport w ramach cyklu Port Monitor - „The annual results of the largest European container ports in 2024” pokazał, że w 2024 roku europejskie porty kontenerowe odnotowały wyraźne ożywienie, odbijając się po spadkach z roku 2023. Dziesięć największych europejskich portów kontenerowych obsłużyło w 2024 roku prawie 65 milionów TEU, co stanowi wzrost o 5,8% w porównaniu do 2023 roku.
Institute for Energy Economics & Financial Analysis (IEEFA; Instytut Analiz Ekonomiki Energii i Finansów) wyliczył, że kraje Unii Europejskiej wydały w zeszłym roku 6,3 mld euro na import rosyjskiego LNG.
Nawet dwa miliony polskich domów może zostać zasilonych gazem dostarczonym do kraju każdym z nowych tankowców ORLENU. W stoczni Hyundai Samho Heavy Industries, w koreańskim Mokpo, odbyła się uroczystość nadania imion dwóm nowym jednostkom do przewozu skroplonego gazu ziemnego (LNG), zbudowanym na potrzeby Grupy ORLEN. Matkami chrzestnymi „Józefa Piłsudskiego” i „Ignacego Paderewskiego” zostały Anita Włodarczyk i Natalia Partyka.
Dwudniowa konferencja Offshore Wind & Infrastruktura 3.0. Ryzyko | Bezpieczeństwo | Finansowanie, jaka w tym tygodniu odbywała się w Sopocie, patrzyła na morską energetykę wiatrową w Polsce z wyjątkowej perspektywy, ale i w wyjątkowym momencie, kiedy można już wysnuć pierwsze konstruktywne wnioski z rozwijanych projektów morskich farm.
Zanieczyszczenie rtęcią jest poważnym problemem na całym świecie, mającym duże skutki społeczno-ekonomiczne, środowiskowe i zdrowotne. Toksyczne skutki rtęci są znaczące w każdym wieku, ale dzieci są szczególnie wrażliwe na tę toksynę. Pomimo drastycznej redukcji emisji rtęci w ostatnich latach, stężenie tego pierwiastka w rybach morskich z różnych mórz europejskich nie uległo znacznemu zmniejszeniu – alarmują uczestnicy Projektu MER-CLUB, którego liderem jest AZTI z Hiszpanii.
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Na plaży w Lipawie został znaleziony dron. Łotweskie wojsko go zidentyfikowało
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
ARP S.A. podpisało trzy listy intencyjne w sektorze defence. Celem wzmocnienie krajowego potencjału obronnego