W ramach działań na rzecz wzmocnienia pozycji Zjednoczonych Emiratów Arabskich jako światowego centrum energetycznego, AD Ports Group - wiodący podmiot wspierający globalny handel, logistykę i przemysł oraz Nimex Terminals podpisały dwie długoterminowe umowy, które uczynią Khalifa Port kluczowym ośrodkiem handlu niskoemisyjną energią i logistyką petrochemiczną.
Globalny handel wytrzymuje zawirowania związane z cłami; w pierwszej połowie 2025 r. światowy handel rozwijał się szybciej niż w jakimkolwiek półroczu od 2010 r., z wyjątkiem odbicia po pandemii - wynika z raportu przygotowanego przez DHL i NYU Stern.
Skrócenie trasy z Azji do Europy nawet o 40% nie sprawia, że Północna Droga Morska staja się globalnym szlakiem handlowym. Zamiast tego, arktyczne przejście jest strategiczną arterią dla rosyjskiej energii, a ryzyko geopolityczne skutecznie odstrasza światowych przewoźników od jego wykorzystania.
Przewoźnik COSCO Shipping Lines poinformował, że 21 września do portu w Szanghaju wpłynie kontenerowiec COSCO Netherlands. Wyjątkowość tego wydarzenia kryje się w tym, że jest pierwszym pływającym w ramach nowej linii South China - Southwest US (SEA). Biorąc pod uwagę fakt napięć politycznych na linii Pekin-Waszyngton i co rusz pojawiających się informacji o sankcjach nakładanych przez prezydenta Donalda Trumpa na Chiny, usługa budzi kontrowersje oraz można się zastanawiać nad możliwością jej rozwoju w świetle ostatnich wydarzeń.
W I połowie 2025 r. zbiornikowce LNG miały znacznie więcej pracy niż tym samym okresie ubr. Globalny eksport LNG wzrósł o 3% r/r do 210,5 mln t. Największym graczem na rynku LNG są obecnie Stany Zjednoczone, które zapewniły prawie 25% dostaw w 1. połowie 2025 r. Na kolejnym miejscu znalazły się Katar z 19,6%, Australia z 18,8% oraz Azja Południowo-Wschodnia z 10,5% udziałem – podaje najnowszy raport Banchero Costa Research. W I połowie 2025 r. UE importowała 53,3 mln ton, co stanowi wzrost o 18,5% r/r.
Transport morski odpowiada za ponad 90% światowego handlu. Żegluga jest ściśle powiązana z sytuacją geopolityczną na świecie, której jednym z głównych motorów napędowych jest obecnie nieprzewidywalna polityka celna Stanów Zjednoczonych. Dlatego każde zakłócenie na morskich szlakach handlowych przekłada się bezpośrednio na całą globalną gospodarkę, nie ograniczając się jedynie do danego obszaru. Wojna celna, rozgrywająca się między USA a Chinami, ma także wpływ na transport morski z Państwa Środka do Europy. W jaki sposób?
Władze Iranu rozważają zamknięcie cieśniny Ormuz, ważnej dla światowego transportu ropy, jest jedną z opcji w odpowiedzi na ataki Izraela – podała w czwartek agencja Mehr, powołując się na Behnama Saidiego z komisji bezpieczeństwa w irańskim parlamencie.
Na spotkaniu Podkomisji ds. Wynagrodzeń Marynarzy Wspólnej Komisji Morskiej (JMC) Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP) osiągnięto porozumienie w sprawie podniesienia minimalnego miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego MOP dla starszego marynarza z obecnego poziomu 673 dolarów do 690 dolarów od stycznia 2026 r., następnie do 704 dolarów od stycznia 2027 r. i do 715 dolarów od stycznia 2028 r.
Siły zbrojne Chin osiągnęły poziom gotowości, który umożliwia okrążenie Tajwanu i odcięcie go od świata; wskazują na to ostatnie manewry - zauważył w poniedziałek "Wall Street Journal" .
Statki wyprodukowane w Chinach będą objęte specjalnymi opłatami w portach USA - zakłada projekt rozporządzenia wykonawczego prezydenta Donalda Trumpa. Co więcej, opłaty dotyczyć będą wszystkich statków pływających dla armatorów kupujących chińskie statki. To może uderzyć w cały rynek żeglugowy i największych armatorów.
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Sejm uchwalił ustawę rozszerzającą uprawnienia wojska i służb na Morzu Bałtyckim