Na spotkaniu Podkomisji ds. Wynagrodzeń Marynarzy Wspólnej Komisji Morskiej (JMC) Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP) osiągnięto porozumienie w sprawie podniesienia minimalnego miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego MOP dla starszego marynarza z obecnego poziomu 673 dolarów do 690 dolarów od stycznia 2026 r., następnie do 704 dolarów od stycznia 2027 r. i do 715 dolarów od stycznia 2028 r.
Inna zarobki na statkach mają być pochodną tego wynagrodzenia. Więc wprowadzenie tego rozwiązania będzie istotne dla innych stanowisk.
„Wynik tego całkowicie unikalnego globalnego forum zbiorowych negocjacji oznacza coś więcej niż tylko techniczną korektę płacy minimalnej. Odzwierciedla wspólną odpowiedzialność i zaangażowanie w utrzymanie godnej pracy na morzu ” – wyjaśnił Frank Hagemann, dyrektor Departamentu Polityki Sektorowej MOP.
Kwota płac stanowiąca podstawę negocjacji opiera się na metodologii przyjętej przez JMC na 26. sesji (październik 1991 r.), która uwzględnia reprezentatywną listę krajów nadmorskich i głównych dostawców marynarzy, średnie kursy walut z ostatnich trzech miesięcy oraz zmiany wskaźników cen konsumpcyjnych.
„Podwyżki minimalnego wynagrodzenia MOP są bardzo ważne dla marynarzy, więc jestem naprawdę zadowolony, że udało nam się osiągnąć porozumienie akceptowalne dla obu grup, pomimo całej zmienności na świecie w tej chwili. Potwierdzamy, że wolny handel musi być uczciwym handlem i musi również oznaczać uczciwe traktowanie dla tych, którzy utrzymują globalny handel w ruchu” powiedział przedstawiciel marynarzy Mark Dickinson.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych