Po katastrofie „Jan Heweliusz” zatonął ponownie – w morzu kłamstw. Wiedziałem, że moja książka będzie nie tylko o tragedii promu, ale też o ułomnym państwie, o ofiarach, od których Polska się odwróciła - powiedział PAP Adam Zadworny, autor reportażu „Heweliusz. Tajemnica katastrofy na Bałtyku”.
Między zardzewiałymi torami suwnic wzdłuż nabrzeża dawnej stoczni 87-letni Herfinn Osland wciąż potrafi wskazać, gdzie 50 lat temu powstawał „Jan Heweliusz”. Tego promu nie da się zapomnieć - przyznaje dla PAP, w pierwszej rozmowie dla polskich mediów, inżynier z zakładu, w którym zbudowano statek.
Mimo upływu ponad 30 lat katastrofa promu „Jan Heweliusz” nadal budzi emocje. Zastępca dyrektora Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku dr Marcin Westphal przypomniał w rozmowie z PAP, że jednostka wypłynęła w morze w złym stanie technicznym i przy ekstremalnych warunkach pogodowych.
W dniu, gdy w całej Polsce wspominamy tych, którzy odeszli, szczególnego znaczenia nabiera opowieść o tragedii, która od trzech dekad pozostaje bolesnym punktem w historii polskiej żeglugi. Już 5 listopada 2025 roku na platformie Netflix zadebiutuje serial „Heweliusz”, opowiadający o katastrofie promu MS Jan Heweliusz, który zatonął na Bałtyku w styczniu 1993 roku.
Współczesne wydarzenia rzuciły na opowieść o kapitanie Jamesie Cooku nowe światło. Za życia otaczał go nimb chwały, dziś przez ruchy antykolonialne niszczy się jego pomniki - mówi PAP amerykański pisarz Hampton Sides, autor książki „Na szerokim, szerokim morzu. Ostatnia wyprawa kapitana Cooka”.
Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku ogłosiło przetarg na wykonawcę robót budowlanych w ramach pierwszego etapu budowy nowego oddziału placówki na Westerplatte. Prace mają rozpocząć się na początku 2026 roku.
Wszystkie statki, którymi płynęli członkowie polskiej delegacji, zostały zatrzymane przez siły izraelskie - przekazali w czwartek rano organizatorzy flotylli Sumud. Do Gazy zmierza dalej 29 jednostek, którym udało się uniknąć przechwycenia. MSZ Izraela poinformowało, że załoganci przejętych statków flotylli są w drodze do Izraela, skąd zostaną deportowani do Europy.
Jedenaście osób utonęło, w tym kobiety i dzieci, gdy hipopotam wywrócił łódź na rzece Sassandra w południowo-zachodniej części Wybrzeża Kości Słoniowej.
12 sierpnia jest w Rosji pamiętany jako dzień zatonięcia okrętu podwodnego z napędem jądrowym Kursk. Już 25 lat minęło od tamtej tragedii, w której zginęła cała załoga jednostki. Przypomina ona o problemach trapiących Marynarkę Wojenną Federacji Rosyjskiej, a także sposobie sprawowania rządów przez Władimira Putina, który tak samo ma teraz prowadzić kraj do katastrofy.
Około 250 etiopskich migrantów, w tym 82 dzieci, przez tydzień dryfowało w zepsutej łodzi po Morzu Czerwonym. Gdy we wtorek dotarli do Arki w południowym Jemenie, okazało się, że podróży nie przeżyło siedem osób, które zmarły z głodu i pragnienia, poinformowała Międzynarodowa Organizacja ds. Migracji (IOM), agencja ONZ.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Narodziny i rozkwit oceanicznego imperium. Od używanego statku do nowoczesnej floty pasażerskiej
Napięcia między Moskwą a Ankarą: rosyjski statek nie dostał zgody na wejście do portu w Stambule
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem