• <
KONGSBERG_2023
CSL_790x140_2025
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Z dna morskiego na plac budowy – jak uprościć proces wykorzystywania refulatu

Wielkoskalowe inwestycje infrastrukturalne – zwłaszcza budowa nowych portów, terminali kontenerowych czy sztucznych nabrzeży – pochłaniają gigantyczne ilości surowców takich jak piasek, żwir i kamień.

23.07.2025, 23:55
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

EU ETS: Za emisje w transporcie morskim zapłacą importerzy

Od 2024 roku Unia Europejska objęła transport morski systemem handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS), wprowadzając jeden z najbardziej znaczących instrumentów klimatycznych ostatnich lat. W praktyce oznacza to, że każda tona CO2 emitowana przez duże jednostki zawijające do portów UE będzie miała swoją cenę. Koszt ten poniosą armatorzy, ale finalnie odczują go importerzy.

13.06.2025, 12:56
Edukacja Morska, Nauka, Szkoły Morskie, Praca na Morzu

Czy Europa przespała swoją szansę? Dyskusja o globalnych wyzwaniach transportu, logistyki i przemysłu na WSAiB

Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu w Gdyni była miejscem V edycji konferencji pt. "Świat, który nadchodzi. Lokalne i regionalne konsekwencje wyzwań globalnych". W jej trakcie nie zabrakło tematów poświęconych rozwojowi , szansom i wyzwaniom dla branży morskiej, w tym transportu i energetyki. Organizatorem wydarzenia było Studenckie Koło Logistyki „Transport-Infrastruktura-Rozwój” WSAiB.

04.06.2025, 18:00
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Do czego doprowadziła już wojna handlowa na rynku żeglugowym?

Wojna handlowa pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a Chinami już wywołała ogromne turbulencje na światowym rynku żeglugowym. Wprowadzone na początku kwietnia przez prezydenta Donalda Trumpa rekordowo wysokie cła – sięgające aż 145% – na towary pochodzące z ChRL oraz odwetowe, 125-procentowe nałożone przez Pekin na Waszyngton – spowodowały falę zmian w strukturze globalnych przepływów towarowych. Szczególnie silnie ucierpiała żegluga kontenerowa na trasach transpacyficznych.

06.05.2025, 23:40
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Amerykańskie porty nie zwalniają tempa mimo decyzji Trumpa i prognoz MFW

Terminale kontenerowe w Stanach Zjednoczonych są dziś dobrym przykładem tego, jak istotną rolę odgrywają porty morskie w gospodarce. Po decyzjach władz dotyczących podniesienia ceł – zarówno po stronie Pacyfiku, jak i Atlantyku – Międzynarodowy Fundusz Walutowy (MFW) obniżył prognozy wzrostu światowej gospodarki. Według najnowszego raportu World Economic Outlook, globalna gospodarka wzrośnie w 2025 roku jedynie o 2,8%.

23.04.2025, 20:55
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

USA wprowadza nowe opłaty portowe dla chińskich statków - aktualizacja

Wskazujemy, że zgodnie z informacjami przekazanymi przez USTR (Office of the United States Trade Representative) Stany Zjednoczone ogłosiły plany nałożenia nowych opłat portowych na statki wyprodukowane w Chinach, co jest częścią strategii ożywienia amerykańskiego przemysłu stoczniowego.

18.04.2025, 14:45
Ekologia Morska, Ochrona Bałtyku, Rybołówstwo

Spór o emisje w żegludze. Kraje Pacyfiku chcą wysokich opłat

W Londynie trwają obrady 83. sesji Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego (MEPC 83) Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO). Jeden z głównych tematów, to redukcja emisji gazów cieplarnianych z żeglugi.

08.04.2025, 12:19
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Polsteam Rudno szóstym jeziorowcem, który dołącza do floty Polskiej Żeglugi Morskiej

Szósty z 12 zakontraktowanych statków dla polskiej firmy powstał, tak jak poprzednie, w chińskiej należącej do grupy Dalian Shipbuilding Industry Company (DSIC). To także kolejna jednostka dostosowana do żeglugi po Wielkich Jeziorach Amerykańskich. Odbywa się to w cieniu niedawnych zapowiedzi nowych władz USA odnośnie ceł na obsługę statków chińskiej produkcji w amerykańskich portach.

27.03.2025, 20:02
Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas

Ropa naftowa w 2025 r. i 2026 r. ze wzrostem podaży i spadkiem cen. Saudi Aramco głównym rozgrywającym

Zbiornikowce ropy i terminale paliwowe będą miały w 2025 r. i 2026 r. więcej pracy niż w 2024 r., mimo że wielkie koncerny naftowe nie spieszą się z realizacją hasła prezydenta Donalda Trumpa „drill, baby, drill”.

20.02.2025, 13:03
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

P&O Ferries zwiększa od marca 2025 powierzchnię ładunkową na trasie Rotterdam-Tilbury o 60%

P&O Ferries ogłosiło zwiększenie przepustowości na trasie Londyn/Tilbury - Rotterdam/Europoort-Londy/Tilbury, począwszy od 2 marca 2025 roku.

10.02.2025, 15:11
SOLID PORT_790_140_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.