• <

USA wprowadza nowe opłaty portowe dla chińskich statków - aktualizacja

Strona główna Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska USA wprowadza nowe opłaty portowe dla chińskich statków - aktualizacja

Wskazujemy, że zgodnie z informacjami przekazanymi przez USTR (Office of the United States Trade Representative) Stany Zjednoczone ogłosiły plany nałożenia nowych opłat portowych na statki wyprodukowane w Chinach, co jest częścią strategii ożywienia amerykańskiego przemysłu stoczniowego.

Kluczowe zasady nowych opłat:

    • Objęte podmioty: Wszystkie statki zbudowane w Chinach zawijające do amerykańskich portów (niezależnie od właściciela)

    • Termin wdrożenia: 14 października 2025 r.

    • Częstotliwość: Każdy statek będzie podlegał opłacie maksymalnie 5 razy w roku

Metody naliczania opłat:

    1. Metoda wagowa:

    • Początkowa stawka: 18 USD za tonę netto

    • Stopniowy wzrost do 33 USD do kwietnia 2028 r.

    2. Metoda kontenerowa:

    • Początkowa stawka: 120 USD za rozładowany kontener

    • Stopniowy wzrost do 250 USD do kwietnia 2028 r.

Możliwość zawieszenia opłat:

    • Tymczasowe zawieszenie na okres do 3 lat

    • Warunek: Zamówienie i odbiór statku zbudowanego w USA o równym lub większym tonażu netto

Zwolnienia z opłat:

    • Mniejsze jednostki

    • Statki na krótkich trasach

    • Wybrane specjalistyczne typy statków

Dokument źródłowy wydany przez USTR znajdą Państwo pod linkiem: https://ustr.gov/sites/default/files/files/Press/Releases/2025/301%20Ships%20-%20Action%20FRN%204-17.pdf.

Obecne plany stanowią złagodzenie wcześniejszej propozycji, która zakładała nałożenie jednolitej opłaty w wysokości 1,5 miliona dolarów za każde zawinięcie do portu. Firmy żeglugowe na całym świecie oczekiwały na szczegóły tego planu, obawiając się potencjalnych zakłóceń w globalnych łańcuchach dostaw.

Jak podkreśla przedstawiciel amerykańskiego handlu Jamieson Greer, "Statki i żegluga mają kluczowe znaczenie dla amerykańskiego bezpieczeństwa ekonomicznego i swobodnego przepływu handlu". Chiny skrytykowały tę decyzję jako szkodliwą zarówno dla USA, jak i dla nich samych, twierdząc, że zwiększy ona globalne koszty transportu, zakłóci stabilność globalnego przemysłu oraz zwiększy presję inflacyjną w Stanach Zjednoczonych, szkodząc interesom amerykańskich konsumentów i przedsiębiorstw.

Marek Czernis Kancelaria Radcy Prawnego

Fot. Depositphotos

Dziękujemy za wysłane grafiki.