Wskazujemy, że zgodnie z informacjami przekazanymi przez USTR (Office of the United States Trade Representative) Stany Zjednoczone ogłosiły plany nałożenia nowych opłat portowych na statki wyprodukowane w Chinach, co jest częścią strategii ożywienia amerykańskiego przemysłu stoczniowego.
Kluczowe zasady nowych opłat:
• Objęte podmioty: Wszystkie statki zbudowane w Chinach zawijające do amerykańskich portów (niezależnie od właściciela)
• Termin wdrożenia: 14 października 2025 r.
• Częstotliwość: Każdy statek będzie podlegał opłacie maksymalnie 5 razy w roku
Metody naliczania opłat:
1. Metoda wagowa:
• Początkowa stawka: 18 USD za tonę netto
• Stopniowy wzrost do 33 USD do kwietnia 2028 r.
2. Metoda kontenerowa:
• Początkowa stawka: 120 USD za rozładowany kontener
• Stopniowy wzrost do 250 USD do kwietnia 2028 r.
Możliwość zawieszenia opłat:
• Tymczasowe zawieszenie na okres do 3 lat
• Warunek: Zamówienie i odbiór statku zbudowanego w USA o równym lub większym tonażu netto
Zwolnienia z opłat:
• Mniejsze jednostki
• Statki na krótkich trasach
• Wybrane specjalistyczne typy statków
Dokument źródłowy wydany przez USTR znajdą Państwo pod linkiem: https://ustr.gov/sites/default/files/files/Press/Releases/2025/301%20Ships%20-%20Action%20FRN%204-17.pdf.
Obecne plany stanowią złagodzenie wcześniejszej propozycji, która zakładała nałożenie jednolitej opłaty w wysokości 1,5 miliona dolarów za każde zawinięcie do portu. Firmy żeglugowe na całym świecie oczekiwały na szczegóły tego planu, obawiając się potencjalnych zakłóceń w globalnych łańcuchach dostaw.
Jak podkreśla przedstawiciel amerykańskiego handlu Jamieson Greer, "Statki i żegluga mają kluczowe znaczenie dla amerykańskiego bezpieczeństwa ekonomicznego i swobodnego przepływu handlu". Chiny skrytykowały tę decyzję jako szkodliwą zarówno dla USA, jak i dla nich samych, twierdząc, że zwiększy ona globalne koszty transportu, zakłóci stabilność globalnego przemysłu oraz zwiększy presję inflacyjną w Stanach Zjednoczonych, szkodząc interesom amerykańskich konsumentów i przedsiębiorstw.
Marek Czernis Kancelaria Radcy Prawnego
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych