• <
KONGSBERG_2023

Polska i Grecja wspólnie na rzecz rozwoju przemysłu stoczniowego

pc

17.05.2017 02:52 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Polska i Grecja wspólnie na rzecz rozwoju przemysłu stoczniowego

Partnerzy portalu

Polska i Grecja wspólnie na rzecz rozwoju przemysłu stoczniowego - GospodarkaMorska.pl

Nie wyobrażam sobie rozwoju polskiej gospodarki morskiej bez udziału i zaangażowania w ten obszar geograficzny – powiedziała o polsko-greckiej współpracy Anna Barbarzak, ambasador Polski w Atenach. O wyzwaniach, zagrożeniach i wymianie wzajemnych doświadczeń w przemyśle stoczniowym Polski i Europy rozmawiali eksperci podczas drugiej edycji Mare Forum, które odbyło się we wtorek w Sopocie.

 – Współpraca polskich stoczni z partnerami greckimi toczy się już od wielu lat, z różnymi okresami, lepszymi lub gorszymi. W tej chwili podejmujemy bardzo intensywne działania, żeby ją zintensyfikować. Patrzymy na oczekiwania partnerów greckich, głównie na gałąź remontów jednostek pływających – mówi Anna Barbarzak, ambasador Polski w Atenach.

Zdaniem twórców Mare Forum, polski przemysł stoczniowy ma ogromny potencjał i jest coraz bardziej rozpoznawany na całym świecie. Polsko-grecka współpraca może zatem przynieść korzyści dla obu stron.

– Wraz z rozwojem przemysłu stoczniowego, Polska ma szansę stać się morskim hubem w tej części Europy. A gdy działa przemysł, korzystają na tym również Grecy, którzy kupują lub naprawiają statki – mówi Jannis Kostoulas, prezydent Mare Forum.

Jak wskazali eksperci, w ciągu najbliższych 15 lat polska gospodarka morska może zyskać także na rozwoju przemysłu jachtowego. Zdaniem A. Joela Waltona z Cayman Registry, luksusowe jednostki pływają już nie tylko po Morzu Śródziemnym, ale coraz częściej również po Bałtyku.

– Polskie Wybrzeże jest pełne hoteli, a to już dobry punkt do rozwoju biznesu jachtowego w regionie. Z Polski może się on rozszerzać także na kraje Skandynawskie, które coraz częściej stają się miejscem luksusowych wycieczek – mówi A. Joel Walton z Cayman Registry.

Jak poinformował portal VesselsValue, mimo trudnej sytuacji na rynku stoczniowym, Grecy zamówili w tym roku najwięcej nowych statków. To 35 kontenerowców i masowców. Greckie jednostki chętnie przypływają także na remonty do polskich stoczni.

– Przed Polską i Grecją stoją wyzwania i możliwości współpracy, ponieważ mamy ze sobą wiele wspólnego. Łączy nas m.in. przemysł stoczniowy. Musimy dzielić się wiedzą, pomysłami i doświadczeniem, to pozwoli nam na stworzenie płaszczyzny wzajemnej komunikacji i współpracy – mówi Christos Lampridis, sekretarz generalny w greckim Ministerstwie ds. Żeglugi Morskiej i Wysp.

Temat nowych możliwości wynikających z umowy koncesyjnej portu w Pireusie z chińskim armatorem COSCO Shipping poruszył Wojciech Ponikiewski, zastępca dyrektora Departamentu Współpracy Ekonomicznej w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Wskazał również na konieczność powiększenia infrastruktury stoczniowej oraz zastosowania LNG jako podstawowego paliwa żeglugowego.

Uczestnicy Mare Forum zastanawiali się także nad strategią rozwoju przemysłu stoczniowego do 2030 roku. Wpływać na nią będą m.in. rozwój portów i terminali, turystyka czy innowacyjne rozwiązania. Poruszone zostały również tematy dotyczące żeglugi bezzałogowej i tzw. Smart Portów czyli nowoczesnym modelu zarządzania portem za pomocą nowoczesnych technologii.

Mare Forum odbyło się w Polsce po raz drugi. W otwartych obradach uczestniczyli m.in.: przedstawiciele przemysłu stoczniowego, armatorzy, finansiści i analitycy rynku, politycy, operatorzy portowi oraz prawnicy z kraju i zagranicy.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.