Dzisiaj, 22.04.2015 roku w stoczni Remontowej Shipbuilding odbyło się wodowanie arktycznego statku zaopatrzeniowego przeznaczonego do obsługi portów wokół Grenlandii.
Statek został zbudowany na zamówienie Royal Arctic Line A/S– firmy założonej w 1993 roku, będącej własnością rządu Grenlandzkiego. Kontrakt obejmuje budowę łącznie pięciu statków o różnej pojemności transportowej, z czego 3 to prototypy. Wartość inwestycji przekracza 100 mln Euro.
- Jonathan Arctica należący do Royal Arctic Line, który został dzisiaj zwodowany jest czwartym z serii jednostek, jakie realizujemy dla tego armatora. To jest przede wszystkim nowy produkt, który oferujemy. Droga polarna i rejon arktyki będzie coraz bardziej i intensywniej eksploatowany i do tego będą niezbędne jednostki podobne do tych, jakie w tej chwili realizujemy. - powiedział Andrzej Wojtkiewicz Prezes Zarządu Remontowej Shipbuilding.
Głównym zadaniem budowanych statków jest usprawnienie infrastruktury morskiej wzdłuż wybrzeży Grenlandii i Danii. Statki – jako jedne z pierwszych na świecie spełniać będą wymogi najnowszej klasy PC5 oraz PC6 (Polar Class). Ich wspólną cechą będzie wzmocniona konstrukcja kadłuba umożliwiająca pracę w ekstremalnie trudnych warunkach żeglugi arktycznej, w rejonach pokrytych grubą krą lodową przy temperaturach sięgających do minus 35 stopni Celsjusza.
- Stocznia Remontowa Shipbuilding jest w tej kwestii prekursorem, po raz kolejny zresztą wprowadzamy na rynek nowy produkt wychodzący naprzeciwko nowym zapotrzebowaniom i w tym przypadku, tak jak kiedyś były to napędy LNG czy dual-fuel, wychodzimy na rynek z jednostkami, które spełniają zupełnie nową grupę przepisów określanych mianem Polar class 5 i Polar class 6. - dodał Prezes Wojtkiewicz.
Wodowany statek jednorazowo będzie mógł przewozić 108 kontenerów. Prace załadowcze usprawniać będą dwa dźwigi umieszczone na pokładzie statku umożliwiające samodzielne ładowanie kontenerów bez konieczności użycia sprzętu portowego. Po zakończeniu budowy, zajmie on miejsce dowozowego statku Pajuttaat, będącego w eksploatacji od 1979 roku.
Warto przypomnieć, iż nie po raz pierwszy Stocznia realizuje zlecenie dla tego klienta. W 2005 roku Grupa Remontowa przekazała Armatorowi kontenerowiec „Mary Arctica”. Statek został wyróżniony przez brytyjskie stowarzyszenie Royal Naval Architects prestiżowym tytułem „Significant Ship of 2004”, a Matką Chrzestną została duńska księżniczka Małgorzata. Według opinii Armatora, mimo upływu lat statek nadal eksploatowany jest bezawaryjnie.
Statek zbudowany został pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego DNV GL (Det Norske Veritas), według projektu należącego do REMONTOWA HOLDING biura konstrukcyjnego Remontowa Marine Design & Consulting.
Podstawowe Parametry:
Długość: 74,20 m
Szerokość: 15,20 m
Wysokość boczna: 8,40 m
Prędkość eksploatacyjna: 12,5 węzła
Ilość kontenerów 108
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza