W środę, 22 kwietnia do terminalu GCT w Gdyni, na statku ZEN HUA 19, dotarła nowa suwnica nabrzeżowa S04. Instalacja nowej suwnicy jest ostatnim zadaniem inwestycyjnym realizowanym w ramach II etapu rozbudowy GCT.
Całkowita wartość projektu „Budowa infrastruktury i zakup sprzętu II etapu budowy terminalu kontenerowego Gdynia Container Terminal SA w Gdyni” opiewała na 188 mln zł, z czego dofinansowanie unijne z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (ze środków na rozwój transportu intermodalnego) wyniosło 23,3 mln zł.
Parametry techniczne nowej suwnicy umożliwiają podniesienie ładunku o wadze max. 60 ton, a dzięki wysięgnikowi o dł. 54m pozwolą na rozładunek i załadunek 18 rzędów kontenerów oraz oraz opuszczenia chwytnika do ładowni statku na głębokość 15m.
Jednocześnie realizowany jest „III etap budowy terminalu kontenerowego GCT w Porcie Gdynia – budowa infrastruktury i zakup sprzętu”. Projekt ten jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach działania 7.4: Rozwój transportu intermodalnego, priorytet VII: Transport przyjazny środowisku, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007–2013.
Łączna wartość obecnie realizowanej przez GCT inwestycji wyniesie ponad 200 mln zł. Kwota pozyskanej dotacji z funduszy UE wyniesie niemal 60,8 mln zł. Projekt realizowany przez Gdynia Container Terminal w ramach działania 7.4 obejmuje:
Prace budowlane postępują zgodnie z harmonogramem. Dobiegają końca prace dotyczące płyty nabrzeża, a także prace ziemne wraz wymianą gruntu pod nowo-powstające place składowe oraz sukcesywnie wykonywana jest nawierzchnia. Równolegle wykonywane są instalacje: sanitarno-kanalizacyjna, elektryczna i teletechniczna. Trwają prace przy budowie ścieżki cumowniczo-odbojowej. Rozpoczęto prace czerpalne w basenie przyległym do Nabrzeża Bułgarskiego.
W wyniku realizacji niniejszego projektu, terminal GCT będzie dysponował łącznie 812 m nabrzeża, w tym:
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek