Zysk rafinerii azjatyckich z produkcji oleju napędowego o bardzo niskiej zawartości siarki (VLSFO) wzrósł w tym tygodniu do najwyższych poziomów od sześciu miesięcy, ponieważ cięcia w produkcji ograniczają dostawy, a popyt na paliwo żeglugowe w większości portów powrócił do poziomu sprzed pandemii, twierdzą handlowcy i analitycy.
Trend ten prawdopodobnie utrzyma się do końca roku, zachęcając azjatyckie rafinerie do priorytetowego traktowania produkcji VLSFO wraz z petrochemicznymi surowcami naftowymi, gdzie popyt również się umocnił.
Marża VLSFO wyniosła 9,43 USD za baryłkę powyżej ropy z Dubaju we wtorek, najwięcej od 10 kwietnia. Pozostałe paliwo również osiągnęło w tym roku najwyższą średnią marżę wśród produktów rafineryjnych, wynika z danych Refinitiv Eikon.
W przeciwieństwie do innych paliw rafinowanych, takich jak benzyna, olej napędowy i paliwo do silników odrzutowych, które zostały dotknięte ograniczeniami mobilności nałożonymi podczas pandemii, popyt na paliwo resztkowe w żegludze i wytwarzaniu energii był stosunkowo odporny.
- Światowe porty odnotowują silny wzrost popytu na bunkry - powiedział Sri Paravaikkarasu, dyrektor ds. ropy naftowej w Azji w FGE.
- Popyt na bunkry w Azji wzrósł powyżej poziomów sprzed COVID wszędzie, z wyjątkiem Fujairah - powiedział singapurski sprzedawca ropy naftowej. Popyt Fudżajry spadł z powodu mniejszego ruchu tankowców, ponieważ producenci z Bliskiego Wschodu ograniczali eksport.
Największy na świecie węzeł bunkrowy w Singapurze odnotował 6% wzrost całkowitej sprzedaży paliwa żeglugowego w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy tego roku.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych