Urząd Morski w Gdyni podpisał umowy na remont ponad stuletnich falochronów w Porcie Ustka. Inwestycja ma kluczowe znaczenie dla bazy serwisowo-operacyjnej PGE Baltica mieszczącej się w Ustce i dla rozwoju tamtejszego portu.
Konstrukcje hydrotechniczne przejdą całkowity remont z uwagi na ich zły stan techniczny, wynikający z dziesięcioleci eksploatacji w środowisku morskim. Teraz konieczna jest ich modernizacja m.in. w celu poprawy bezpieczeństwa w porcie.
- Inwestycja uzyskała wsparcie ze środków z KPO i pokazuje, jak ważna dla nas jest energetyka wiatrowa i wsparcie w tym kontekście małych i średnich portów morskich - stwierdził Arkadiusz Marchewka, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Minister Marchewka podkreślał, że środki KPO przeznaczone na inwestycję są bezzwrotne. W Ustce powstaje baza serwisowo-operacyjne PGB Baltica, która będzie od 2027 r. zarządzać produkcją energii na farmie Baltica 2.
- Kompleksowa przebudowa falochronów jest niezbędna ze względu na ich wiek, stan techniczny, a także ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa portu. Modernizacja ograniczy falowanie w awanporcie i wewnątrz portu – dzięki odtworzeniu ostrogi przy Falochronie Zachodnim w nowej lokalizacji i zwiększonej długości oraz dzięki dodatkowemu narzutowi kamiennemu od głowicy do ostrogi – co znacznie poprawi warunki manewrowania i bezpieczeństwo jednostek wpływających i wypływających z portu. Remont obejmie również zniszczone elementy infrastruktury, takie jak Nabrzeże Niskie, Skarpowe, slip i Ostroga Helska. W konsekwencji, realizacja obu podpisanych dziś umów znacznie usprawni prowadzenie inwestycji związanych z morską energetyką wiatrową - powiedziała Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Pierwsza z podpisanych umów obejmuje remont Falochronu Wschodniego i Nabrzeża Pilotowego, druga - remont Falochronu Zachodniego z nabrzeżami, slipem i ostrogami. Łączna wartość obu umów to 102,5 mln zł. Wykonawcą obu kontraktów jest firma PORR S.A., która będzie miała 15 miesięcy na ich sfinalizowanie. W tym czasie ograniczony będzie dostęp do części usteckich plaż.
- Z wielką satysfakcją przystępujemy do realizacji kolejnego projektu hydrotechnicznego na rzecz Urzędu Morskiego w Gdyni. Skomplikowane zadania z obszaru hydrotechniki morskiej to istotny element portfolio PORR. Projekty związane z przebudową falochronów - dzięki szerokim, unikalnym w skali Polski referencjom w tym zakresie stanowią naszą hydrotechniczną specjalność - powiedział Piotr Kledzik, Prezes Zarządu PORR S.A.
Burmistrz Ustki Jacek Maniszewski podkreśla, że remont falochronów to kluczowy moment w rozwoju portu w Ustce, bo nie tylko zapewni bezpieczeństwo żeglugi, ale też stanowi wstęp do budowy portu zewnętrznego w tej miejscowości. - Mamy już szereg badań i uzgodnień, tak naprawdę potrzebny jest teraz model finansowania portu zewnętrznego, w tym pozyskiwanie inwestorów. Będzie to port podwójnego przeznaczenia - zarówno cywilnego, jak też wojskowego.
Port zewnętrzny miałby być zlokalizowany na zachód od wyjścia z portu. Koncepcja budowy tam portu powstała wiele dekad temu, jednak do tej pory nie było możliwości jej zrealizowania. - Rozwój offshore, rozwój przeładunków i potrzeby obronności powodują, że ta koncepcja staje się dziś realna - podkreśla burmistrz Maniszewski.
Zakres prac wynikających z umów jest bardzo szeroki. Falochron Wschodni - jego łączna długość po zakończeniu prac wyniesie 336,5 metrów (obecnie to 318 metrów). Falochron zostanie wyposażony w pachoły kamienne, linię odbojową, drabinki wyjściowe, znaki nawigacyjne, barierki ochronne oraz stojaki na sprzęt ratunkowy. Na czas remontu pomnik Syrenki zostanie przeniesiony w okolicę Kapitanatu Portu. Po zakończeniu prac wróci na swoje miejsce.
Kolejną konstrukcją, którą uwzględnia inwestycja jest Nabrzeże Pilotowe o długości około 155,5 metrów, stanowiące przedłużenie Falochronu Wschodniego w kierunku lądu. Nabrzeże to stanowi obudowę brzegu oraz pełni funkcję bulwaru spacerowego. Tu również zostanie przeprowadzony całkowity remont. Na koniec przewiduje się montaż wyposażenia hydrotechnicznego oraz odtworzenie narzutu kamiennego po zewnętrznej stronie konstrukcji. Remont i jego wyposażenie są przewidziane na odcinku 120 metrów.
Druga część robót to remont Falochronu Zachodniego i jego okolic. Zostanie tam zamontowane wyposażenie hydrotechniczne oraz odtworzony zewnętrzny narzut kamienny, a także ułożony narzut wewnętrzny - w północnej części falochronu od nasady ostrogi do głowicy. Dodatkowo, przy zewnętrznej krawędzi głowicy falochronu przewiduje się budowę kierownicy ze stalowych pali rurowych, zabezpieczającej narzut kamienny przed osuwaniem i zanieczyszczaniem toru wodnego. Łączna długość falochronu wyniesie 436,3 metrów (obecnie to 416 metrów).
W ramach inwestycji zostanie wyremontowane również Nabrzeże Niskie, zbudowane w drugiej połowie XX wieku w rejonie nasady Falochronu Zachodniego, służące do obsługi niewielkich jednostek pływających, a także Nabrzeże Skarpowe ze slipem i Ostroga Helska, a w nowej lokalizacji odtworzona zostanie Ostroga Zachodnia.
Struktura finansowa projektu:
• wartość przedsięwzięcia: 269 454 667,08 PLN
• wydatki kwalifikowalne: 220 000 000 PLN
• wkład własny – budżet państwa: 49 454 667,08 PLN (VAT)
• dofinansowanie: 220 000 000 PLN (100% KPO)
• okres realizacji projektu: 01.03.2024 r. – 31.08.2026 r.
W najbliższym czasie Urząd Morski w Gdyni ogłosi przetarg na wydobycie wraku jednostki Stułbia, zalegającej na dni przy usteckim porcie.
Pogłębiarka „Stułbia” zatonęła u wejścia do portu w Ustce w styczniu 2000 roku podczas sztormu. Jednostka o długości 33 metrów i wadze około 350 ton została zepchnięta przez gwałtowne falowanie na wschodnią stronę główki mola, gdzie przewróciła się i osiadła na dnie. Załoga zdołała się uratować.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął