• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Wiceszef MI: tunelem pod Świną kierowcy przejadą w czerwcu

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Wiceszef MI: tunelem pod Świną kierowcy przejadą w czerwcu

Partnerzy portalu

Fot. PAP

Tunel pod Świną zostanie otwarty przed wakacjami, w czerwcu kierowcy będą mogli już z niego korzystać - zapewnił w rozmowie z PAP wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Przeprawa ma połączyć wyspę Wolin z wyspą Uznam oraz zakończyć problemy komunikacyjne mieszkańców Świnoujścia.

Pod koniec kwietnia zastępczyni prezydenta Świnoujścia Barbara Michalska przekazała, że zgodnie z zapewnieniami wykonawcy inwestycji tunel pod Świną zostanie udostępniony w połowie czerwca.

"Potwierdzam, tunel zostanie otwarty przed wakacjami. W czerwcu kierowcy będą mogli z niego korzystać. Nowa przeprawa jest istotna tak z punktu widzenia mieszkańców Świnoujścia, jak i turystów" - powiedział Gróbarczyk.

O możliwości otwarcia tunelu pod Świną przed wakacjami mówił też w rozmowie z PAP p.o. generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad Tomasz Żuchowski.

"Odbiory trwają, jesteśmy tam inwestorem zastępczym, robimy wszystko, żeby do otwarcia mogło dojść do wakacji" - powiedział Żuchowski zapytany przez PAP, kiedy tunel pod Świną mógłby zostać oddany do użytku kierowcom.

Jak w ubiegłym tygodniu informował rzecznik prasowy prezydenta Świnoujścia Jarosław Jaz, pozwolenie na użytkowanie tunelu pod Świną, które umożliwi jego otwarcie, ma zostać wydane 20 czerwca br.

Droga między wyspami Wolin i Uznam będzie mieć długość ok. 3,2 km. Część wydrążona maszyną TBM ma 1484 m.

Przeprawa pod cieśniną Świny połączy wyspę Wolin z wyspą Uznam, na której znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska, a tym samym zakończyć problemy komunikacyjne mieszkańców Świnoujścia i turystów. Aby przedostać się na wyspę Uznam należy obecnie skorzystać z przeprawy promowej, co często wiąże się z długim oczekiwaniem.

Inwestorem jest Świnoujście, a inwestorem zastępczym - szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR/Gülermak. Koszt budowy to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Pozostałą część Świnoujście dokłada z własnego budżetu. 

autor: Michał Boroń, Łukasz Pawłowski

mick/ pif/ mk/

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.