• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Ważąca ponad 850 ton kolumna dotrze na plac budowy w PKN Orlen – największy transport w Polsce

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Ważąca ponad 850 ton kolumna dotrze na plac budowy w PKN Orlen – największy transport w Polsce

Partnerzy portalu

przeładunek orlen
Fot. GospodarkaMorska.pl

W Płocku we wtorek wieczorem rozpocznie się dwudniowa operacja przewiezienia z nabrzeża Wisły do zakładu głównego PKN Orlen ważącej ponad 850 ton kolumny Wash Tower dla budowanego tam kompleksu Olefin III. To największy transport realizowany dotąd w Polsce.

Kolumna Wash Tower o długości ponad 94 metrów, szerokości w najszerszym miejscu 8 metrów i wysokości ponad 10 metrów, przypłynęła do portu w Gdańsku statkiem z Hiszpanii pod koniec marca, a następnie została załadowana na barkę i Wisłą dotarła do Płocka - tam na nabrzeżu rzecznym zacumowała z początkiem kwietnia. Teraz największy i najcięższy element powstającego kompleksu Olefin III będzie przewożony na plac budowy na terenie zakładu głównego PKN Orlen.

Jak powiedział we wtorek podczas briefingu prasowego na wiślanym nabrzeżu w Płocku Grzegorz Samoć, dyrektor działu projects DSV, firmy odpowiedzialnej za dostarczenie elementów kompleksu Olefin III, w tym kolumny Wash Tower, z Gdańska do PKN Orlen, to największy transportowany w Polsce element w warunkach dróg publicznych oraz rzeki.

Samoć wyjaśnił, że transport, który rozpocznie się we wtorek wieczorem, odbywał się będzie z wykorzystaniem 72-osiowej platformy z obrotnicami, przystosowanej w ten sposób do pokonywania zakrętów, przy czym prędkość całego zestawu, który pokona trasę o długości około 8 km, wynosić będzie mniej więcej od 3 do 5 km/h. Jest to na pewno najbardziej wymagający i skomplikowany transport drogowy w Polsce. Transporty, które do tej pory realizowano były znacznie, znacznie mniejsze, trzy razy krótsze i trzy razy lżejsze. Także naprawdę mamy tutaj do czynienia z rekordzistą  podkreślił Samoć.

Według PKN Orlen, transport z kolumną Wash Tower podzielony został na dwa etapy. Rozpocznie się we wtorek o godz. 22. z nabrzeża Wisły w Płocku, a jego trasa na plac budowy prowadziła będzie ulicami: Parową, Szpitalną, Traktową i Zglenickiego. W czasie operacji planowany jest w środę - w ciągu dnia - postój platformy z ładunkiem na specjalnie przygotowanym placu przy rondzie na ul. Szpitalnej. Początek drugiego etapu do miejsca docelowego przewidywany jest na godz. 22. w środę. Zestaw na teren budowanego kompleksu Olefin III ma dotrzeć w nocy ze środy na czwartek.

Transport - jak podały we wspólnym komunikacie PKN Orlen i DSV  wymagał przebudowy 8. rond na trasie przejazdu, modyfikacji ponad 20. kolizyjnych linii energetycznych i czasowego demontażu kilkudziesięciu latarni ulicznych oraz szeregu świetlnych i zwykłych znaków drogowych, które ograniczały przepustowość trasy.

Jak zaznaczono w informacji, kolumna Wash Tower jest jednym z elementów budowanego na terenie zakładu głównego PKN orlen w Płocku kompleksu Olefin III - do tej pory dostarczono już ponad 786 ładunków 11. statkami z takich krajów, jak: Chiny, Korea, Indie, Hiszpania czy Belgia.

Firma DSV, aby zrealizować transporty przeprowadziła wzmocnienie wyznaczonego do tego celu nabrzeża Wisły w Płocku, wybudowała tam plac magazynowy oraz pozyskała specjalistyczne dźwigi o udźwigu 650 i 1200 ton do rozładunku kolejnych elementów kompleksu Olefin III z barek. Także barki, którymi dostarczano elementy z Gdańska do Płocka, musiały zostać – jak podkreśla DSV - dostosowane do wymogów regulacyjnych w Polsce, a także do parametrów technicznych przewożonego ładunku.

Według PKN Orlen, cztery kolejne statki z elementami do budowy kompleksu Olefin III spodziewane są w Polsce jeszcze w maju – będą to trzy jednostki oraz w czerwcu - jedna jednostka.

Umowę na budowę kompleksu Olefin III w swym głównym zakładzie produkcyjnym w Płocku PKN Orlen podpisał ze spółkami Hyundai Engineering z siedzibą w Seulu oraz z Tecnicas Reunidas z siedzibą w Madrycie w czerwcu 2021 r. Inwestycja ma potrwać w fazie budowy do początku 2024 r. Uruchomienie produkcyjne instalacji planowane jest na początek 2025 r. Według koncernu, w szczytowym okresie inwestycji przy budowie ma być zatrudnionych tam ok. 10 tys. pracowników, w tym ok. 6 tys. zagranicznych - z Korei Płd., Indii, Malezji, Pakistanu, Filipin, a także z Turcji i Turkmenistanu. Specjalnie dla nich niedaleko placu budowy powstaje obecnie miasteczko kontenerowe.

Jak informował wcześniej PKN Orlen, budowa kompleksu Olefin III to największa inwestycja petrochemiczna w naszym regionie Europy od 20 lat i zarazem kluczowy projekt dla rozwoju koncernu.

W lutym PKN Orlen ogłosił, że na w ramach przedsięwzięcia trwają już pierwsze roboty. Wcześniej, w styczniu do Polski dotarły drogą morską z Chin, a następnie barkami Wisłą do Płocka, pierwsze transporty urządzeń ponadgabarytowych dla instalacji. Po rozładowaniu na nabrzeżu elementy były przewożone na plac budowy nocą  podobnie, jak będzie to miało miejsce w przypadku kolumny Wash Tower.

PKN Orlen rozpoczynając budowę kompleksu Olefin III zapewniał, iż na inwestycji tej skorzysta Płock i okoliczne gminy, gdyż jej realizacja oznacza nowe miejsca pracy. W wyniku realizacji projektu docelowo zatrudnienie w PKN Orlen wzrośnie o ok. 580 etatów  informował koncern. Jak podkreśla PKN Orlen, cała inwestycja wygeneruje dla budżetu państwa podatki w wysokości 160 mln zł rocznie, a jej efektem dla rodzimej gospodarki będzie zwiększenie dostępności petrochemikaliów bazowych, niezbędnych w wielu dziedzinach przemysłu, ograniczając w ten sposób konieczność ich importu.

Michał Budkiewicz
mb/ drag/

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.