10 września w Stoczni Crist S.A. odbyła się uroczystość Wielkiego Bloku – budowa dużego bloku pod częściowo wyposażony statek kablowy dla Nexans Subsea Operations – numer roboczy NB317.
Ceremonia położenia pierwszego bloku w doku jest tradycją morską, upamiętnia początek budowy statku. W doku umieszczono pierwszy blok, a w kolejnych miesiącach kolejne będą transportowane do suchego doku. W nadchodzących miesiącach statek otrzyma ostateczny, niepowtarzalny kształt.
Statek kablowy Nexans Electra, wyposażony w system dynamicznego
pozycjonowania klasy DP3, zostanie zbudowany według projektu ST-297 CLV
(Statek do układania kabli) przez firmę Skipsteknisk. Statek
przystosowany jest do działań w trudnych warunkach pogodowych,
zachowując przy tym wysoką manewrowość i utrzymywanie pozycji.
Zaawansowana jednostka o długości 149,9 m i szerokości 31 m. Przeznaczona jest do układania kabli elektroenergetycznych, w tym układania kabli w wiązkach, łączenia ich, naprawy i zabezpieczania. Oprócz głównych obrotnic do kabli elektroenergetycznych wyposażona jest w kosz do kabli światłowodowych o nośności 450 ton. W porównaniu do Nexans Aurora (NB314), statek został udoskonalony dzięki dodatkowej obrotnicy pod pokładem; łącznie statek będzie wyposażony w 2 obrotnice – z czego 1 można rozdzielić – oraz 1 zbiornik światłowodowy o łącznej nośności prawie 14 000 ton.
Statek został zaprojektowany z myślą o znacznie
obniżonej emisji dwutlenku węgla dzięki zaawansowanemu hybrydowemu
układowi napędowemu i możliwości wykorzystania mieszanki biodiesla.
Częściowo wyposażona jednostka powstanie w stoczni CRIST, końcowe prace wykończeniowe zostaną przeprowadzone w norweskiej stoczni Ulstein Verft, a ostatecznym odbiorcą jest norweska firma Nexans. Główną działalnością firmy są zaawansowane rozwiązania w zakresie okablowania i komunikacji.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów