• <
PZT_980x120_gif_2020

Tygodniowy przegląd promowy, a w nim m.in.: o kolejnych nowych promach, które zasiliły floty europejskich operatorów

Strona główna Porty, logistyka Tygodniowy przegląd promowy, a w nim m.in.: o kolejnych nowych promach, które zasiliły floty europejskich operatorów
Tygodniowy przegląd promowy, a w nim m.in.: o kolejnych nowych promach, które zasiliły floty europejskich operatorów  - GospodarkaMorska.pl

sons

13.07.2020 Źródło: Promy SKAT

W cotygodniowym przeglądzie Promy SKAT w telegraficznym skrócie informują o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in.: o nowych statkach, które pojawiły się we flotach europejskich przewoźników oraz o planach wznowienia połączenia promowego pomiędzy Grecją a Cyprem po 20 latach przerwy.

Nowy prom dla Fred. Olsen Express już jest

Stocznia Austal dostarczyła hiszpańskiej firmie Fred. Olsen Express supernowoczesny prom. Bajmar Express, bo taką nazwę nosi statek, zamówiona została w 2017 r. i jest jedną z dwóch zakontraktowanych wówczas jednostek. Bajamar Express może zabrać na swój pokład 1100 pasażerów i 276 pojazdów osobowych. Dostarczony trimaran może się poruszać z prędkością 37 węzłów (68 km/h). Teraz Fred. Olsen Express czeka na dostawę drugiego zamówionego przed trzema laty promu – Banaderos Express powinien dołączyć do floty hiszpańskiego armatora w połowie przyszłego roku. Fred. Olsen Express to przewoźnik, który specjalizuje się w obsłudze połączeń na Wyspy Kanaryjskie.
 
Więcej nowoczesnych jednostek na europejskich wodach

Warto odnotować, że w ostatnich dniach nowe promy odebrali też inni europejscy przewoźnicy. Norweski przewoźnik The Fjords dołączył do swojej floty kolejną, futurystyczną jednostkę – Legacy of The Fjords - która jeszcze w tym tygodniu wejdzie do służby na trasie Flåm-Nærøyfjorden. Jest to w pełni elektryczny prom, który może przyjąć na pokład 400 pasażerów. Promy pływające dla firmy The Fjords mogą się pochwalić niezwykłym, oryginalnym wyglądem. Nowy, 42-metrowy statek także zaskakuje nietuzinkowym designem, przypominając pod tym względem inny dostarczony w ostatnich latach statek - Vision of the Fjords. W ostatnich dniach nowe promy pojawiły się też w Kopenhadze. Pięć 23-metrowych jednostek, zbudowanych w zakładach Damen i dostarczonych do spółki Arriva, to także statki „zero emission”, zasilane wyłącznie napędem elektrycznym.

Rozpoczyna się budowa nowej jednostki dla Molslinjen


W czasie, gdy we Fred. Olsen Express i The Fjords cieszą się już z nowych nabytków, w Molslinjen panują równie radosne nastroje, ale związane z początkiem budowy nowej jednostki. Statek dla tego duńskiego operatora także zostanie zbudowany w zakładach Austal, ale w oddziale na Filipinach, gdzie odbyło się właśnie pierwsze cięcie blach. Prace przy budowie katamaranu Express 5 potrwają do wiosny 2022 r. W momencie dostawy będzie on zaś największą jednostką tego typu na świecie – na pokład przyjmie 1610 pasażerów oraz 450 pojazdów na dwóch pokładach. Molslinjen będzie go eksploatować pod marką Bornholmslinjen na trasie Rønne-Ystad.

DFDS wznawia połączenia

Firma DFDS przywróciła jedno z flagowych połączeń w swojej siatce. Chodzi o linię Amsterdam-Newcastle, które było czasowo zawieszone. Ruch na tej trasie został ograniczony w marcu ze względu na pandemię COVID-19. Popularny serwis, łączący Anglię z Holandią, będzie realizowany oczywiście zgodnie ze nowymi wytycznymi sanitarnymi, mającymi ograniczyć ryzyko potencjalnej infekcji. Pierwsze połączenie po reaktywacji ma zostać zrealizowane w czwartek, 16 lipca. Dodatkowo DFDS wznowiło obsługę pasażerów na trasach przez kanał La Manche. Urlopowicze mogą już korzystać z serwisów: Calais-Dunkierka, Calais-Dover oraz Newhaven-Dieppe.

Coraz bliżej serwisu promowego pomiędzy Grecją a Cyprem

Cypryjskie Ministerstwo Żeglugi poinformowało o tym, że plany uruchomienia połączenia promowego pomiędzy Cyprem a Grecją są coraz bliżej realizacji. Wiadomość ta została przekazana niedługo po wydaniu przez urzędników unijnych zgody na dotowanie takiego serwisu ze środków publicznych. Pomoc państwa miałaby wynosić maksymalnie 6 milionów euro rocznie. Nowy serwis miałby być obsługiwany przez jednostkę typu ro-pax. Przeprawa miałaby zajmować 16 godzin. Regularny serwis promowy pomiędzy Cyprem a Grecją funkcjonował ostatni raz 20 lat temu.

port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020
 Ropa brent 45,19 $ baryłka  1,94% 22:57
 Cyna 17958,00 $ tona 0,44% 3 sie
 Cynk 2286,00 $ tona -0,57% 3 sie
 Aluminium 1679,00 $ tona -0,36% 3 sie
 Pallad 2227,00 $ uncja  2,14% 22:40
 Platyna 993,30 $ uncja  3,37% 22:57
 Srebro 27,05 $ uncja  3,05% 22:57
 Złoto 2040,40 $ uncja  0,78% 22:57

Dziękujemy za wysłane grafiki.