• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Testy atomowego okrętu podwodnego pod brytyjską banderą. HMS Anson wdrażany do służby

22.05.2024 15:06 Źródło: Royal Navy
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Testy atomowego okrętu podwodnego pod brytyjską banderą. HMS Anson wdrażany do służby

Partnerzy portalu

Fot. Royal Navy

Jeden z najnowszych okrętów podwodnych Royal Navy przechodzi intensywne próby morskie na Atlantyku, które poprzedzają wejście do regularnej służby i przeznaczenie do wykonywania zadań zgodnie z przeznaczeniem.

HMS Anson (S123), piąty z okrętów podwodnych typu Astute przeszedł próby u wschodnich wybrzeży Stanów Zjednoczonych i na Morzu Karaibskim. W ich trakcie załoga testowała znajdujące się na nim systemy oraz uzbrojenie. To kluczowy moment działań dla okrętu, który w służbie jest od sierpnia 2022 roku, lecz wciąż nie rozpoczął wykonywania zadań, przechodząc badania i testy. W lutym ub. r. opuścił stocznię w Barrow-in-Furness w Wielkiej Brytanii, aby przejść rygorystyczny sprawdzian swoich możliwości oraz zdolności operacyjnych. Ponad rok spędził spędził czas na rodzimych wodach, a następnie popłynął dalej na północ od Szkocji, aby przetestować swoje systemy uzbrojenia, odpalając pociski testowe Spearfish i Tomahawk. Następnie udał się na Atlantyk, gdzie okręt skierował się do bazy Atlantic Undersea Test and Evaluation Center (AUTEC), należącej do US Navy. Gromadzi ona wiodących światowych ekspertów zajmujących się rozwijaniem technologii i systemów morskich. Na podlegającym jej akwenie, mającym 20 mil szerokości, 150 mil długości, sięgającym ponad 1800 metrów głębokości, jest wypełniony czujnikami i hydrofonami, które rejestrują mnóstwo danych na temat wydajności okrętu podwodnego oraz jego systemów i uzbrojenia.Testy w AUTEC mają kluczowe znaczenie dla przyszłych operacji HMS Anson, zapewniając, że będzie on w stanie wykonywać takie zadania jak zwalczania jednostek tej samej klasy pozostając niewykrytym.

Okręt ma 97 metrów długości i waży 7 400 ton. Osiąga prędkość do 30 węzłów. Okręty typu Astute są wyposażone w wiodące na świecie urządzenia, w tym sonar Thales 207, echosondę Atlas DESO 25, dwa maszty optroniczne Thales CM010 i system identyfikacji Raytheon. Ich napęd stanowią reaktor PWR 2 firmy Rolls-Royce oraz generatory diesla MTU z mocą 600 KW. W wyposażeniu mają też potężne uzbrojenie, w tym pociski Tomahawk przeznaczone do niszczenia celów na lądzie oraz ciężkie torpedy Spearfish. Co warto nadmienić, dzięki urządzeniom do podtrzymywania życia (produkcja tlenu i wody pitnej) okręty typu Astute mogą przez wiele tygodni działać pod wodą bez potrzeby wynurzania się.

Podczas prowadzonych ćwiczeń załoga HMS Anson miała okazję spotkać się i spędzić czas w towarzystwie balistycznego okrętu podwodnego US Navy typu Ohio. W tym napiętym harmonogramie nie zabrakło również przestojów, związanych z konserwacją w bazie okrętów podwodnych US Navy w Kings Bay w Georgii. W międzyczasie 14 członków kadry oficerskiej odwiedziło amerykańską uczelnię wojskową The Citadel w Charleston. Personel spotkał się z czterogwiazdkowym generałem Korpusu Piechoty Morskiej USA i dowiedział się o bliskich związkach uczelni ze służbą okrętów podwodnych od czasu II wojny światowej.

Zamówienie na okręty typu Astute jest realizowane od 2001 roku, a jego koszt wynosił średnio 1,65 mld funtów za każdą z jednostek. Prototypowy HMS Astute wszedł do służby w 2007 roku. Wiązało się z wprowadzeniem nowej generacji podstawowych okrętów podwodnych dla Royal Navy w miejsce starszych typu Trafalgar. Wraz z HMS Anston BAE Systems dostarczyła łącznie pięć z siedmiu zaplanowanych okrętów. Pozostałe dwa są na różnych etapach budowy. pierwsze cztery okręty podwodne typu Astute, a szósty i siódmy okręt są na zaawansowanym etapie budowy w Barrow. Ich wejście do służby jest planowane na lata 2024-2026. Jednostki te są największymi i najbardziej zaawansowanymi atakującymi okrętami podwodnymi kiedykolwiek eksploatowanymi przez Royal Navy, zdolnymi do wystrzeliwania pocisków dalekiego zasięgu Tomahawk w celu precyzyjnego rażenia celów lądowych oraz śmiercionośnych torped Spearfish celem zwalczania wrogich okrętów podwodnych. Są w stanie okrążyć kulę ziemską w zanurzeniu, produkując własny tlen i wodę pitną, aby utrzymać załogi podczas żmudnych i długich wdrożeń. Gdy HMS Anson zostanie dopuszczony do prowadzenia działań operacyjnych, dołączy do pozostałych okrętów swojego typu: HMS Astute (S 119), HMS Ambush (S 120), HMS Artful (S 121) i HMS Audacious (S 122). Pod koniec kwietnia odbyła się ceremonia chrztu kolejnego okrętu z tej serii, przyszłego HMS Agamemnon.

Okręty podwodne typu Astute to nie jedyne jednostki tego rodzaju powstające w stoczni BAE Systems w Barrow-in-Furness. Drugim, kluczowym zamówieniem dla systemu brytyjskiej obronności jest program budowy potężnych okrętów typu Dreadnought, tworzących system odstraszania nuklearnego, które zastąpią typ Vanguard. Obecnie trwają prace produkcyjne nad trzema z czterech zaplanowanych, podwodnych drednotów.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.