Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk ogłosił umieszczenie projektu budowy terminalu gazowego na Zatoce Gdańskiej na tak zwanej przyspieszonej ścieżce inwestycyjnej.
W ramach programu na wodach w okolicy Gdańska ma pojawić się jednostka FSRU – przystosowany do cumowania w miejscu na stałe statek służący do magazynowania i przetwarzania surowców, w tym przypadku gazu. Jednostka będzie pracowała jako stanowisko do wyładunku LNG, składowania go i regazyfikacji. Częścią inwestycji jest także rozbudowa krajowego systemu przesyłowego, który ma być dostosowany do kolportażu surowca po Polsce. Za całość projektu odpowiada Gaz-System, operator przesyłowy gazu, który liczy, że jeszcze w tym roku uda mu się zawrzeć pierwsze umowy na regazyfikację po rozpoczętej w grudniu procedurze Open Season, której celem jest weryfikacja zainteresowania uczestników rynku potencjalną mocą regazyfikacji oferowaną przez FSRU.
Zgodnie z zapowiedzą wiceministra Marka Gróbarczyka, projekt został
umieszczony na przyspieszonej ścieżce inwestycyjnej. Jego zakończenie
planowane jest na lata 2027-28.
Terminal gazowy na Zatoce
Gdańskiej w postaci FSRU ma zwiększyć krajowe możliwości odbioru gazu
dostarczanego drogą morską i wprowadzenia go do Krajowego Systemu
Przesyłowego. Dzięki temu Polska będzie mogła pozyskiwać jeszcze więcej
surowca za pośrednictwem statków, uniezależniając się od gazociągów ze
wschodu.
Zgodnie z planem, FSRU ma umożliwić wprowadzenie do
systemu przesyłowego około 6,1 mld m. sześciennych surowca rocznie.
Realizacja projektu podzielona będzie na dwie części: offshore i lądową.
W ramach fazy lądowej na wodach Zatoki Gdańskiej pojawi się pływająca
jednostka FSRU, która zostanie połączona z systemem przesyłowym za
pomocą wybudowanego gazociągu. Jednostce będzie również towarzyszyła
odpowiednia infrastruktura, która umożliwi jej zacumowanie, a także
odbiór gazu po regazyfikacji. Druga część inwestycji to faza lądowa, w
ramach której trwają już prace projektowe nad trzema inwestycjami:
gazociągiem Kolnik – Gdańsk (35 km) oraz dwoma odcinkami gazociągu
Gustorzyn – Wicko: Gardeja – Kolnik (86 km) i Gustorzyn – Gardeja (128
km)
W marcu 2020 roku projekt FSRU znalazł się na unijnej czwartej liście inwestycji, które uzyskały status projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania w sektorze energetycznym. Komisja Europejska przyjęła także projekt kolejnej, piątej takiej listy, na której również uwzględniony został Terminal LNG w rejonie Gdańska. Listy te zawierają kluczowe projekty infrastrukturalne, które mają podnieść poziom bezpieczeństwa na europejskim rynku energii.
Australia planuje nowy terminal kontenerowy
Rosja chce Arktyki na własność
A. Gembicka: skierowałam pismo do służb w sprawie dzierżawy terminala zbożowego w Gdyni
Przedstawiciele Portu Gdańsk z wizytą w największym duńskim terminalu kontenerowym
Zełeński: Dzięki wygranej bitwie o Morze Czarne Ukraina przetransportowała prawie 7,5 mln ton ładunków
Największe wzrosty pośród unijnych portów w Gdańsku; sytuacja wszystkich poprawia się po pandemii