Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk ogłosił umieszczenie projektu budowy terminalu gazowego na Zatoce Gdańskiej na tak zwanej przyspieszonej ścieżce inwestycyjnej.
W ramach programu na wodach w okolicy Gdańska ma pojawić się jednostka FSRU – przystosowany do cumowania w miejscu na stałe statek służący do magazynowania i przetwarzania surowców, w tym przypadku gazu. Jednostka będzie pracowała jako stanowisko do wyładunku LNG, składowania go i regazyfikacji. Częścią inwestycji jest także rozbudowa krajowego systemu przesyłowego, który ma być dostosowany do kolportażu surowca po Polsce. Za całość projektu odpowiada Gaz-System, operator przesyłowy gazu, który liczy, że jeszcze w tym roku uda mu się zawrzeć pierwsze umowy na regazyfikację po rozpoczętej w grudniu procedurze Open Season, której celem jest weryfikacja zainteresowania uczestników rynku potencjalną mocą regazyfikacji oferowaną przez FSRU.
Zgodnie z zapowiedzą wiceministra Marka Gróbarczyka, projekt został
umieszczony na przyspieszonej ścieżce inwestycyjnej. Jego zakończenie
planowane jest na lata 2027-28.
Terminal gazowy na Zatoce
Gdańskiej w postaci FSRU ma zwiększyć krajowe możliwości odbioru gazu
dostarczanego drogą morską i wprowadzenia go do Krajowego Systemu
Przesyłowego. Dzięki temu Polska będzie mogła pozyskiwać jeszcze więcej
surowca za pośrednictwem statków, uniezależniając się od gazociągów ze
wschodu.
Zgodnie z planem, FSRU ma umożliwić wprowadzenie do
systemu przesyłowego około 6,1 mld m. sześciennych surowca rocznie.
Realizacja projektu podzielona będzie na dwie części: offshore i lądową.
W ramach fazy lądowej na wodach Zatoki Gdańskiej pojawi się pływająca
jednostka FSRU, która zostanie połączona z systemem przesyłowym za
pomocą wybudowanego gazociągu. Jednostce będzie również towarzyszyła
odpowiednia infrastruktura, która umożliwi jej zacumowanie, a także
odbiór gazu po regazyfikacji. Druga część inwestycji to faza lądowa, w
ramach której trwają już prace projektowe nad trzema inwestycjami:
gazociągiem Kolnik – Gdańsk (35 km) oraz dwoma odcinkami gazociągu
Gustorzyn – Wicko: Gardeja – Kolnik (86 km) i Gustorzyn – Gardeja (128
km)
W marcu 2020 roku projekt FSRU znalazł się na unijnej czwartej liście inwestycji, które uzyskały status projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania w sektorze energetycznym. Komisja Europejska przyjęła także projekt kolejnej, piątej takiej listy, na której również uwzględniony został Terminal LNG w rejonie Gdańska. Listy te zawierają kluczowe projekty infrastrukturalne, które mają podnieść poziom bezpieczeństwa na europejskim rynku energii.
Porty morskie Bałtyku i Morza Północnego ożywi Incone60. Stepnica, Władysławowo i Elbląg na morskim szlaku
Stena Line: pierwsza kobieta na stanowisku kapitana
Babcock nagrodzony 10-letnim kontraktem na obsługę dokowania lotniskowców typu HMS Queen Elizabeth
CNN: Stany Zjednoczone z sojusznikami szukają tras eksportu zboża z Ukrainy
Senackie komisje za regulacją ograniczającą zanieczyszczanie Bałtyku przez statki w portach
Zielone korytarze żeglugowe połączą kraje nordyckie
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 34975,00 $ | tona | 1,82% | 16 maj |
Cynk | 3583,00 $ | tona | 2,40% | 16 maj |
Aluminium | 2790,00 $ | tona | 2,50% | 16 maj |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |