W czwartek (4 listopada) w Szczecinie odbył się tradycyjny chrzest lodołamaczy Ocelot i Tarpan. Nowe jednostki będą służyć we flocie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie. Koszt budowy wyniósł ponad 30 mln zł.
– O tym, że lodołamacze są niezbędne, by w rejonie Dolnej Odry i Środkowej Wisły zmniejszyć ryzyko powodzi zatorowych, mogliśmy się przekonać na początku 2021 roku, kiedy prowadzona była akcja lodołamania. W sezonie zimowym 2020/2021, aby zapobiec zagrożeniu na Dolnej Odrze i Środkowej Wiśle, pracowały łącznie 23 lodołamacze. Dziś do floty RZGW w Szczecinie dołączają dwa nowe lodołamacze, które znacząco poprawią bezpieczeństwo przeciwpowodziowe w regionie – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie odpowiada za utrzymanie płynności żeglugi w czasie prowadzenia akcji lodołamania na odcinkach trzech ważnych szlaków żeglugowych: na Odrze (od ujścia do Malczyc), na Warcie (od ujścia Odry do Santoku) i na Noteci (od Santoku do Krzyża Wielkopolskiego). Lodołamacze biorą też udział we wspólnych polsko-niemieckich akcjach lodołamania na Szczecińskim Węźle Wodnym. W tym roku w zespołowych działaniach wzięło udział 13 lodołamaczy, w tym 7 ze strony polskiej.
– Dzięki pracy lodołamaczy na Szczecińskim Węźle Wodnym możliwa jest ochrona przeciwpowodziowa ludności i ich mienia, w tym istniejących na tych terenach podmiotów gospodarczych, aglomeracji miejskich, wsi i osad nadrzecznych usytuowanych wokół granicznego, dolnego i środkowego odcinka rzeki Odry oraz Dolnej Warty – powiedział wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.
Nowe lodołamacze zastąpiły najstarsze, ponad 50-letnie jednostki we flocie Wód Polskich. Dzięki niskiemu zanurzeniu są doskonale przystosowane do warunków panujących na Odrze, np. niżówek. Ich głównym zadaniem będzie wspieranie lodołamaczy czołowych w kruszeniu lodu. Będą mogły wpływać w miejsca niedostępne dla większych jednostek i efektywnie usuwać zatory lodowe, śryżowe oraz bezpiecznie odprowadzać krę.
Nowe jednostki są wielozadaniowe – będą mogły wykonywać funkcje holownicze, przeciwpożarowe, ratunkowe, a także zwalczać rozlewy ropopochodne (po zainstalowania na pokładzie bębna z zaporą) oraz wspierać prace utrzymaniowe na szlaku wodnym – dzięki wyposażeniu w sondę wielowiązkową, która pozwala monitorować dno zbiornika. Dzięki innowacyjnemu układowi napędowemu będą zużywać mniej paliwa, a przez zastosowanie izolacji cieplnej, oświetlenia LED i baterii słonecznych będą mniej energochłonne.
Lodołamacze wybudowała Stocznia Remontowa Shipbulding w Gdańsku.
Modernizacja floty lodołamaczy Wód Polskich
Podstawowym zadaniem lodołamaczy jest wyłamanie odpowiednio szerokiej rynny w lodzie, umożliwiającej swobodny odpływ kry. W zależności od gabarytów oraz funkcji, lodołamacze dzielą się na trzy rodzaje:
> lodołamacz czołowy: najcięższa jednostka, służy do wyłamywania rynny w lodzie. Używa się go również do rozbijania zatorów lodowych i uwalniania z oblodzenia filarów mostów i budowli wodnych;
> lodołamacz liniowy: podąża za lodołamaczem czołowym poszerzając uprzednio wyłamaną rynnę. Kruszy krę lodową powstałą w wyniku lodołamania, aby zapobiec jej zlepianiu się i tworzeniu okładów lodowych. Rozbija też duże tafle lodu w rynnie i zapewnia spływanie lodu;
> lodołamacz pomocniczy: patroluje rzekę po przejściu lodołamaczy czołowych i liniowych.
Aby zapewnić bezpieczeństwo przeciwpowodziowe w sezonie zimowym, Wody Polskie powiększają flotę lodołamaczy i tworzą dla nich odpowiednie zaplecze. Nowoczesne jednostki zastępują wysłużone statki:
> 4 nowe lodołamacze dla RZGW w Gdańsku: Puma (czołowy), Manat, Nerpa, Narwal (liniowe),
> 2 nowe lodołamacze dla RZGW w Warszawie: Orkan (czołowy), Sokół (liniowy),
> 2 nowe lodołamacze dla RZGW w Szczecinie: Ocelot, Tarpan (liniowe).
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów