Firma Enerpac, zajmująca się produkcją m.in. hydrauliki i dźwignic dla przemysłu, zakończyła testy największej morskiej suwnicy pomostowej. Teraz obiekt trafi do gdyńskiej stoczni Crist, gdzie zostanie zainstalowany na specjalistycznej barce typu HLJB (Heavy Lift Jack-up Barge).
Warta 36 mln euro barka używana będzie do budowy nowej drogi przebiegającej na odcinku około 5,5 km wzdłuż wybrzeża francuskiej wyspy La Reunion na Oceanie Indyjskim. Inwestycja jest istotna dla regionu z uwagi na spadające odłamki skalne. Nowo wybudowany odcinek drogi będzie oddalony od skał, co zwiększy bezpieczeństwo mieszkańców i turystów odwiedzających tę malowniczą wyspę położoną w pobliżu Madagaskaru.
Do wybudowania tego odcinka potrzebna jest właśnie największa na świecie suwnica pomostowa, która powstała w firmie Enerpac. Obiekt będzie składać się z dwóch pomostów rozstawionych w szerokości 30 metrów. Konstrukcja będzie w stanie podnieść obiekty o wadze do 4,8 tys. ton. Nie będzie miała więc problemu z przenoszeniem bloków cementu lub żelbetonu, potrzebnych do budowy francuskiej autostrady.
Pomosty będą dodatkowo w stanie przemieszczać się wzdłuż barki dzięki wysokim estakadom szynowym oraz dwóm wózkom z napędem hydraulicznym. Cała estakada będzie mierzyć ok 80 m długości. Ruch suwnic będzie odbywał się z prędkością do 1 metra na minutę (z obciążeniem) lub do 2 metrów na minutę (bez obciążenia).
Obecnie zakończyły się pierwsze testy suwnicy. Zawierały one między innymi podnoszenie bloku o wadze 1100 ton oraz sprawdzenie dokładności podnoszenia z granicą błędu do 1 mm.
Dane techniczne jednostki:
Długość: 106,5m
Szerokość: 49m
Wyposażenie
4 silniki główne (diesel electric)
4 pędniki
windy z automatycznym uciągiem pracujące w DP1
system jack up (8 nóg)
dwie suwnice (każda o udźwigu 2 500 ton)
Łączna masa kadłuba: około 5 000 ton.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów